Development

Infrastructuur
Heen en weer

Heen-en-weer

Een IoT-netwerk op basis van een sensor zelfstandige beslissingen laten maken, is niet verstandig.

© Shutterstock
4 oktober 2018

Ter hoogte van een pont was een voertuig te water geraakt en als je niet heel snel reageert, dan zijn de drenkelingen reddeloos verloren. Dus politie, brandweer, brandweerboot, duikteam, lifeliner, ambulances aan beide zijden van de rivier. Op de plek des onheils bleek niets aan de hand.

Voertuig op de pont, inzittenden van de prins geen kwaad bewust. ECall had autonoom 112 gebeld. Waarschijnlijk is het afgegaan omdat de gps had vastgesteld dat het voertuig zich in het water bevond.

De connected world en Internet of Things maken het mogelijk! Ze maken goed ontwerpen alleen zeer veel lastiger.  Door onvoldoende sensorisering en/of verkeerde sensorisering ontstaan vaker problemen, nu met gelukkig heel goede afloop: financiële schade, maar geen leed.

Het kan ook anders. De Poldercrash werd mede veroorzaakt door een onbetrouwbare radar altimeter die de verkeerde hoogte aangaf.

Door onvoldoende sensorisering en/of verkeerde sensorisering ontstaan vaker problemen

Terug naar de veerpont. Als je wilt vaststellen of een voertuig echt te water is geraakt, dan is alleen locatie onvoldoende. Uitsluiting nabij veerponten is onverstandig. Juist daar raken namelijk voertuigen echt te water; ook door navigatiesystemen die ernaartoe leiden in de nacht zonder dat de bestuurder daar erg in heeft.

Als je een watervoeler aanbrengt, bijvoorbeeld in de deur van het voertuig, heb je een tweede onafhankelijke meting. Samen met locatie is het al beter. Maar gps is niet nauwkeurig genoeg voor elk watertje.

Uiteraard gaan bij zo'n ongeval de elektrische ramen automatisch open voor een vluchtweg. Maar ja: een gietertje water langs de autoruit in de deur ledigen zorgt mogelijk ook voor openen, wat diefstal gemakkelijker maakt.

Bij veiligheidskritische functies is het meestal een goed idee om meerdere van elkaar onafhankelijke sensoren in te zetten die met meerderheid van stemmen bepalen of een situatie wel of niet aan de hand is. Of dat nu het te water geraken is van een voertuig of de daadwerkelijke vlieghoogte van een lijnvliegtuig. Dan heb je dus sowieso een oneven aantal sensoren nodig, en meer dan een, dus minstens drie. Liever vijf.

Maar met de simpele rekensom van vijf ben je er nog niet. Als een sensor onbetrouwbaar wordt of stilletjes aan stuk gaat en het systeem weet dat niet en gebruikt bijvoorbeeld nog steeds de foutieve uitkomsten, dan is er direct sprake van onmerkbaar onveilig falen van het systeem.

Ook als een sensor uitvalt is er een probleem, want er is geen meerderheid meer bij een twee-om-twee-uitslag. Eenvoudiger wordt het niet met IoT, wat een vorm is van connected sensorisering. Je kunt ook denken aan meer dan vijf, maar dan wordt het snel te duur.

De slimmigheid zit hem vaak in het hergebruik van bestaande sensoren voor een ander doel

De slimmigheid zit hem vaak in het hergebruik van bestaande sensoren voor een ander doel. Daar is de auto-industrie goed in: ABS-sensoren werden immers hergebruikt om te bepalen of een voertuig wel of niet op de rollenbank stond om de emissie te kunnen faken.

Dus niet alleen locatie, maar ook besturingsgedrag. Zijn de handen aan het stuur? Wordt er normaal bediend? Is het rustig of heerst er paniek? Zit men nog in de stoelen? Voor andere doelen zijn hiervoor reeds sensoren aanwezig en slim hergebruiken geeft een beter beeld. Dat gecombineerd met vijf watervoelers aan de voor-, achter- en zijkanten en het dak (voor een rollover accident) zorgt voor een veel hogere zekerheid. Die watervoelers zijn multipurpose als je ze slim monteert: bijvoorbeeld als WiF-sensor ('water in fuel'), of voor ruitenwisserbediening.

Het probleem van te simpele sensorisering zoals de gps-truc is te veel valspositieven. Overheden krijgen snel het heen-en-weer van onterechte automatische voertuigmeldingen: altijd voor niets en veel te duur. In het verleden opperde toenmalig minister Donner een ban op het uitrukken bij automatische brandmeldingen. Ook daar is de echte oplossing meerdere onafhankelijke sensoren die besluiten of er ook echt brand is.

Reactie toevoegen