Innovatie & Strategie

Branche
XS4ALL

XS4ALL blijft, als merk van KPN

KPN gaat toch door met merk XS4ALL.

© XS4ALL
14 januari 2020

KPN gaat toch door met merk XS4ALL.

KPN gaat toch door met het merk XS4ALL. Het telecombedrijf heeft dat besloten naar aanleiding van alle ophef bij klanten en medewerkers over de voorgenomen opheffing van de internetprovider. De integratie van het dochterbedrijf gaat wel door volgens plan. Het actiecomité XS4ALL Moet Blijven spreekt van bedrog nu.

Volgens een woordvoerder van KPN blijft het streven om de techniek en organisatie achter XS4ALL te integreren binnen KPN. Maar de dienstverlening aan klanten verandert voorlopig niet, stelt het bedrijf. Klanten van XS4ALL zullen daarbij zoveel mogelijk door dezelfde medewerkers geholpen worden. Vooralsnog is dit van KPN afkomstige ANP-nieuws nog niet als persbericht verschenen op de nieuwssite van KPN of die van XS4ALL.

KPN wil nu met het XS4ALL-personeel ook een nieuw "XS4ALL-achtig" premiummerk voor breedbandinternet gaan maken onder de KPN-vlag. Naar verwachting komt dit nieuwe merk later dit jaar in de lucht. Dan zal het bedrijf waarschijnlijk stoppen met het zoeken naar nieuwe klanten voor XS4ALL. Maar de honderdduizenden bestaande klanten van XS4ALL kunnen gewoon bij dat merk blijven, zo luidt de boodschap. KPN blijft de dienstverlening van het merk onderhouden.

Flink verzet tegen integratieplan

KPN had begin vorig jaar aangekondigd te stoppen met het merk XS4ALL. Dat besluit heeft geleid tot veel boze reacties van klanten van het dochterbedrijf dat zich onderscheidt door zijn activisme, bijvoorbeeld met de inzet voor privacy online. De ondernemingsraad van XS4ALL bleek ook tegen de aangekondigde integratie en opheffing te zijn. De OR heeft zelfs juridische stappen gezet om de KPN-strategie te blokkeren. Daarvoor heeft de OR van XS4ALL zich gewend tot de Ondernemingskamer van het gerechtshof in Amsterdam.

Uiteindelijk heeft KPN in die zaak gelijk gekregen: het hof heeft bepaald dat het telecombedrijf het dochterbedrijf en bijbehorende merk mocht opheffen. XS4ALL is in 1993 opgericht door een groep hackers. KPN heeft het bedrijf in 1998 overgenomen, maar daarbij als zelfstandige entiteit laten voortbestaan. De moederonderneming is begin 2019 teruggekomen op die oorspronkelijke opzet voor het dochterbedrijf.

Actiegroep: KPN doet alsof

De actiegroep XS4ALL Moet Blijven, die is opgericht door boze klanten en oud-medewerkers, is niet te spreken over de nieuwe aankondiging van KPN. Volgens de groep "wordt er gedaan alsof XS4ALL voorlopig mag blijven", maar wordt XS4ALL achter de schermen langzaam ontmanteld. De provider wordt straks KPN "met een XS4ALL-sticker" erop geplakt. De actiegroep noemt het "typerend dat KPN denkt dat klanten blij zullen zijn dat de merknaam XS4ALL nog blijft. Het gaat natuurlijk niet om de naam, maar om alles waar XS4ALL voor staat." Uit de protestgroep is de nieuwe Nederlandse internetprovider Freedom Internet voortgekomen, die begin dit jaar van start gaat.

Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
3
Reacties
Don van Riet (oud KPN strateeg) 15 januari 2020 17:07

Alles draait om bedrijfscultuur en hoe dat zich in de dienstverlening naar klanten vertaalt. Sloop je het hele bouwsel en vul je dat met grootschalige platte dienstverlening in wordt dat vroeg of laat op klantniveau duidelijk. Of je daar nu het etiket XS4ALL op plakt of niet. Ergens laat KPN zich wel een beetje in de kaart kijken door openlijk aan te geven nu onder KPN-vlag zelf een "premium breedband" aanbieding te willen gaan opbouwen, iets dat vanuit XS4ALL al jaren bestaat en ook door zijn hogere prijsstelling mooie marges oplevert. Gaat KPN inderdaad die in de rechtszaak genoemde 44 Miljoen besparen, zal daar een groot deel in tariefsverlaging moeten worden gestoken om klantverlies op het huidige klantenbestand te voorkomen. En men heeft vast in de Excel spreadsheets hebben staan dat die nieuwe KPN premium dienst tzt veel winstgevender zal zijn. Kortom zo zijn we straks jaren verder en is ondertussen de energie in deze hoogcompetitieve markt verspild in het opheffen van interne competitie. KPN/Reggefiber had mijns insziens beter wat sneller kunnen verglazen...

Kees Noorlander 15 januari 2020 15:30

Het enige wat blijft is de merknaam XS4ALL.
Maar het is geen zelfstandige dochteronderneming XS4ALL meer. Wat er gebeurt is dus nep.
Klanten zijn overgeleverd aan kwalitatief mindere service en techniek van KPN.

Erwin1 15 januari 2020 13:01

Das dus pindakaas van de Lidl verkopen in het potje van Calve....

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.