Loopbaan

Carriere
vrouw

'Vrouwelijke IT’ers verdienen meer dan mannen'

Salaris van vrouwelijke IT-medewerkers ligt volgens IT-detacheerder fors hoger dan dat van hun mannelijke collega’s.

© Shutterstock
14 augustus 2018

Salaris van vrouwelijke IT-medewerkers ligt volgens IT-detacheerder fors hoger dan dat van hun mannelijke collega’s.

Vrouwelijke IT’ers genieten de voorkeur boven hun mannelijke collega’s vanwege hun ‘soft-skills’. Het bezit van die communicatieve vaardigheden maakt dat opdrachtgevers tot 13 procent méér over hebben voor de diensten van een vrouwelijke IT-medewerker. Dat zegt detacheerder PEAK-IT.

De IT-detacheerder vergeleek de salarissen van meer dan vierhonderd gedetacheerde IT-professionals. De vrouwelijke servicedeskmedewerkers bleken tot zestien procent meer te verdienen dan hun mannelijke collega’s. 

Natuurlijke kwaliteiten

Volgens PEAK-IT komt dit omdat vrouwen letterlijk ook meer waard zijn. Dat komt volgens operationeel directeur Richard Stassen door de natuurlijke kwaliteiten van vrouwen. “Opdrachtgevers zijn bereid om meer te betalen voor een vrouwelijke servicedeskmedewerker. Veel vrouwen hebben van nature kwaliteiten die bij mannelijke IT-medewerkers nogal eens ontbreken. Denk aan goed kunnen luisteren naar medewerkers van een bedrijf en hen vervolgens geduldig en duidelijk te woord staan. Dat vinden klanten heel prettig.”

Vrouwelijke touch

Merit van Eimeren is gedetacheerd als servicedeskmedewerker. “Binnen het ROC was ik de enige vrouw in mijn jaar die de opleiding tot IT’er afrondde”, vertelt zij. “Ik merk dat ik profijt heb van mijn vrouwelijke kwaliteiten. Goed kunnen luisteren naar wat het probleem is en vervolgens de klant uitleggen welke stappen ik ga zetten en wanneer hij een terugkoppeling kan verwachten, het zijn allemaal zaken die door klanten als prettig worden ervaren.”

“De IT is gebaat bij een vrouwelijke touch”, constateert ook Aimée Tambach. Zij werkt als servicedesk engineer voor PEAK-IT. “Ik merk vaak dat klanten blij verrast zijn als ze zien dat een vrouw de servicedesk komt bemannen. Het komt ook wel eens voor dat mannelijke collega’s klanten met lastige vragen doorsturen naar mij, omdat ze denken dat ze eerder naar mij luisteren. Misschien dat je als vrouw inderdaad iets beter benaderbaar bent en in sommige gevallen ook meer geduld hebt”, aldus Tambach.

Weinig vrouwen

“Het is ontzettend jammer dat vrouwen zich vooralsnog amper aangetrokken voelen tot de IT-branche”, vervolgt Richard Stassen. “Zij maken juist het verschil binnen een helpdeskteam. Bovendien is de functie ook steeds aantrekkelijker geworden voor vrouwen. Het vak van helpdeskmedewerker wordt steeds minder technisch en juist meer sociaal. Klanten willen niet meer horen dat ze een ticket kunnen aanmaken en moeten afwachten, ze willen op maat en persoonlijk geholpen worden.”
 

Lees meer over Loopbaan OP AG Intelligence
2
Reacties
Bop 22 oktober 2018 13:01

Ha-ha-ha, ja.
Goed punt van Zanten!

van Zanten 14 augustus 2018 17:06

Kan zowel in de kop als de intro-tekst duidelijk worden gemaakt dat het hier om servicedesk medewerkers van een (eerstelijns) helpdesk gaat. Daarnaast is het de vraag in hoeverre dit bedrijf representatief is voor de hele ICT branche en welk deel van de meegetelde functies ook echt ICT is of meer generiek helpdesk.

Servicedesk medewerker is slechts een klein percentage van alle beroepen die de IT branch kent. Ik ben wel benieuwd of PEAK-IT ook bereid is om te publiceren wat het salarisverschil is bij alle andere functies. Daar komt waarschijnlijk een heel ander beeld uit naar voren. Gelijke beloning in de ICT is nog steeds een fors issue bij veel bedrijven.

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.