Innovatie & Strategie

Netwerken
colonne vrachtautos

TNO: 5G gaat echt verschil maken met network slicing

Openbaar mobiel netwerk kan uiterst robuuste private netten ondersteunen.

© Shutterstock Mike Mareen
15 april 2022

Openbaar mobiel netwerk kan uiterst robuuste private netten ondersteunen.

In de 5G-technologie zit voor het eerst de mogelijkheid om over een openbaar netwerk afgescheiden netten in te richten voor specifieke doeleinden. In theorie zijn ze betrouwbaar genoeg om ze een cruciale rol in de verkeersveiligheid te geven, bijvoorbeeld bij autonoom rijdende voertuigen. Maar dat is slechts theorie. Nu de praktijk, dacht TNO.

Voordat je mobiel dataverkeer een essentiële rol geeft in het wegverkeer moet wel onomstotelijk vaststaan dat het netwerk geen last heeft van storingen of ander dataverkeer op hetzelfde netwerk. 5G-technologie heeft in het ontwerp de mogelijkheid de beschikbare bandbreedte op te delen in 'plakken' ofwel network slices. Die kunnen door de telecomaanbieder worden toegewezen aan specifiek dataverkeer, bijvoorbeeld een groot bedrijf dat een eigen mobiel netwerk wil hebben op de eigen campus.

Maar bij het ontwerp is ook al gelijk bedacht dat deze slices een belangrijk element kunnen zijn in een veiliger en schoner verkeer op de weg. Door voertuigen veel meer met elkaar te laten communiceren kunnen zijn statusinformatie delen, en zo bijvoorbeeld sterk afgeremd verkeer verderop signaleren of zelfs hun besturing overgeven aan de voorligger. Vrachtauto's die allemaal dezelfde kant op gaan kunnen zo gelijk op rijden en dichter op elkaar, zodat er minder rijweerstand is en aanrijdingen worden vermeden. De individuele chauffeurs hoeven immers niet zelf te remmen en gas te geven. De auto's reageren automatisch op de voorligger.

Netwerk onder stress

TNO heeft de proef op de som genomen op het eigen testwegcircuit in Helmond. Daar beschikt het instituut ook over een eigen standalone 5G-netwerk waarmee samen met verschillende partners uitgebreid getest kan worden. De conclusie luidt volgens een verklaring die deze week werd uitgegeven, dat 5G inderdaad de beloften waarmaakt. Het gesimuleerde openbare netwerk is overladen met zwaar dataverkeer van verschillende gebruikers en vervolgens is gekeken in hoeverre dat 'openbare' dataverkeer het verkeer in de gereserveerde netwerk 'slice' beïnvloedde. De proeven bleken zeer succesvol. Ook proeven met op afstand bestuurde voertuigen, die de hoogste eisen stellen aan de netwerkkwaliteit, werden met succes afgerond.

"Ook hebben we aangetoond dat 'slicing' functioneert over meerdere mobiele netwerken", stelt Peter-Paul Schackmann, projectleider connected mobility bij TNO. "Voor zelfrijdende en 'connected' voertuigen is een snelle, betrouwbare uitwisseling van informatie tussen voertuigen en hun omgeving van groot belang", benadrukt hij. "De hoge bandbreedte en geringe 'latency' (responstraagheid, red.) van 5G kun je in de praktijk alleen verzilveren dankzij 'slicing'.

Nog niet morgen beschikbaar

Volgens TNO biedt de slicing-mogelijkheid voor de IT-sector nieuwe kansen om businessmodellen te ontwikkelen. Voordat telecomaanbieders 5G op grote schaal efficiënt kunnen aanbieden, moeten nog wel een aantal hobbels worden gladgestreken. In Europese landen zijn veel verschillende telecomaanbieders actief. Die moeten onderling nog afspraken maken over robuustheid, roaming en afspraken met stakeholders. Bovendien moet ook de wetgeving in de verschillende lidstaten op een lijn worden gebracht.

Lees meer over
1
Reacties
M. Commandeur 15 april 2022 23:49

En ik maar denken dat internet de behoefte aan mobiliteit gaat verkleinen ...
Zouden we voor lange afstanden niet afstappen van vliegtuig en auto en op de trein en fiets gaan stappen?
Dan is die zelfrijdende auto, waar steden voor moeten worden omgebouwd, helemaal niet meer nodig. Dat scheelt weer een boel overbodige techniek en houdt de wereld voor iedereen (niet alleen voor zij die dit kunnen betalen) weer wat leefbaarder. Of betaalt iedereen mee aan dit dure speelgoed, via vaste abonnementen en directe belasting op inkomen in plaats van die op het 'opmaken' van deze aarde?
Wanneer gaat digitalisering zich inzetten voor de echte noden in de wereld? Tot nog toe probeert het energievretende- en data-opstuwende techniek en -spullen groen te wassen met holle kreten.
Overigens kunnen sommige 5G-technieken nuttig zijn maar kan het ook zonder extra EM-straling en magnetron-frequenties?

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.