Overslaan en naar de inhoud gaan

TNO: 5G gaat echt verschil maken met network slicing

In de 5G-technologie zit voor het eerst de mogelijkheid om over een openbaar netwerk afgescheiden netten in te richten voor specifieke doeleinden. In theorie zijn ze betrouwbaar genoeg om ze een cruciale rol in de verkeersveiligheid te geven, bijvoorbeeld bij autonoom rijdende voertuigen. Maar dat is slechts theorie. Nu de praktijk, dacht TNO.
colonne vrachtautos
© Shutterstock
Shutterstock

Voordat je mobiel dataverkeer een essentiële rol geeft in het wegverkeer moet wel onomstotelijk vaststaan dat het netwerk geen last heeft van storingen of ander dataverkeer op hetzelfde netwerk. 5G-technologie heeft in het ontwerp de mogelijkheid de beschikbare bandbreedte op te delen in 'plakken' ofwel network slices. Die kunnen door de telecomaanbieder worden toegewezen aan specifiek dataverkeer, bijvoorbeeld een groot bedrijf dat een eigen mobiel netwerk wil hebben op de eigen campus.

Maar bij het ontwerp is ook al gelijk bedacht dat deze slices een belangrijk element kunnen zijn in een veiliger en schoner verkeer op de weg. Door voertuigen veel meer met elkaar te laten communiceren kunnen zijn statusinformatie delen, en zo bijvoorbeeld sterk afgeremd verkeer verderop signaleren of zelfs hun besturing overgeven aan de voorligger. Vrachtauto's die allemaal dezelfde kant op gaan kunnen zo gelijk op rijden en dichter op elkaar, zodat er minder rijweerstand is en aanrijdingen worden vermeden. De individuele chauffeurs hoeven immers niet zelf te remmen en gas te geven. De auto's reageren automatisch op de voorligger.

Netwerk onder stress

TNO heeft de proef op de som genomen op het eigen testwegcircuit in Helmond. Daar beschikt het instituut ook over een eigen standalone 5G-netwerk waarmee samen met verschillende partners uitgebreid getest kan worden. De conclusie luidt volgens een verklaring die deze week werd uitgegeven, dat 5G inderdaad de beloften waarmaakt. Het gesimuleerde openbare netwerk is overladen met zwaar dataverkeer van verschillende gebruikers en vervolgens is gekeken in hoeverre dat 'openbare' dataverkeer het verkeer in de gereserveerde netwerk 'slice' beïnvloedde. De proeven bleken zeer succesvol. Ook proeven met op afstand bestuurde voertuigen, die de hoogste eisen stellen aan de netwerkkwaliteit, werden met succes afgerond.

"Ook hebben we aangetoond dat 'slicing' functioneert over meerdere mobiele netwerken", stelt Peter-Paul Schackmann, projectleider connected mobility bij TNO. "Voor zelfrijdende en 'connected' voertuigen is een snelle, betrouwbare uitwisseling van informatie tussen voertuigen en hun omgeving van groot belang", benadrukt hij. "De hoge bandbreedte en geringe 'latency' (responstraagheid, red.) van 5G kun je in de praktijk alleen verzilveren dankzij 'slicing'.

Nog niet morgen beschikbaar

Volgens TNO biedt de slicing-mogelijkheid voor de IT-sector nieuwe kansen om businessmodellen te ontwikkelen. Voordat telecomaanbieders 5G op grote schaal efficiënt kunnen aanbieden, moeten nog wel een aantal hobbels worden gladgestreken. In Europese landen zijn veel verschillende telecomaanbieders actief. Die moeten onderling nog afspraken maken over robuustheid, roaming en afspraken met stakeholders. Bovendien moet ook de wetgeving in de verschillende lidstaten op een lijn worden gebracht.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in