Overslaan en naar de inhoud gaan

'Tesla 'autopiloot' krijgt strafrechtelijk onderzoek VS'

Het Amerikaanse ministerie van Justitie is bezig met een strafrechtelijk onderzoek naar automaker Tesla over het geclaimde vermogen van diens AutoPilot-software. Dit melden ingewijde bronnen aan persbureau Reuters. AutoPilot zou auto's zelfrijdend of semi-zelfrijdend maken, maar dit zou in de praktijk heel anders zijn.
Tesla crash
© Shutterstock
Shutterstock

Justitie in de Verenigde Staten zou al sinds 2021 bezig zijn met een verkennend onderzoek naar Tesla's software die geen autopiloot is maar die wel de naam AutoPilot heeft gekregen. Dat verkennende onderzoek is ingesteld na een reeks van aanrijdingen waarbij het stuursysteem van Tesla betrokken was. Sommige van die auto-ongelukken hadden fatale uitkomsten.

Beloftes van Musk

Tesla prijst in marketingmateriaal al sinds 2016 het zelfrijdende vermogen van zijn auto's aan, schrijft Reuters. Topman Elon Musk is daarbij één van de grote promotors: de tech-ondernemer heeft in 2016 al beweerd dat AutoPilot waarschijnlijk beter is dan een menselijke chauffeur. Terwijl die software zeker kan helpen bij beter rijden, neemt het de taak van de mens echter niet over.

Recent heeft de miljardair nog openlijk beloofd dat het zelfrijdend vermogen er nu echt aankomt. Een aanstaande upgrade voor de zogeheten 'Full Self-Driving' software van Tesla laat klanten overal heen rijden zonder dat ze het stuurwiel hoeven aan te raken, aldus de topman. Verder stelt de autofabrikant in een promotievideo op de eigen site dat een persoon in de stoel van de chauffeur er alleen is vanwege juridische redenen en dat die mens niets hoeft te doen.

Waarschuwingen

Tegelijkertijd waarschuwt Tesla chauffeurs wel dat ze hun handen aan het stuur moeten houden en dat ze ten allen tijde hun voertuig moeten besturen, ook als AutoPilot aan staat. Op zijn website meldt de automaker ook nog dat zijn 'zelfrijdende' technologie is ontworpen om te helpen met sturen, remmen, versnellen en vertragen plus het wisselen van rijstroken.

De marketing zou dus misleidend zijn, wat Justitie in de VS tot een strafzaak kan brengen. De feitelijke waarschuwingen die Tesla óók geeft, kunnen een eventuele rechtszaak echter frustreren. De kwestie van misleiding en het hete hangijzer van aansprakelijkheid zijn een complexe zaak. Reuters heeft van Tesla geen reactie kunnen krijgen omdat het bedrijf in 2020 zijn PR-afdeling heeft opgedoekt. Musk zelf heeft niet gereageerd op vragen van het persbureau. Het ministerie van Justitie onthoudt zich van commentaar.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in