Beheer

Security
politieauto

Slachtoffers cybercriminaliteit doen zelden aangifte

Weinig vertrouwen in resultaat van aangifte

© CC BY-SA 2.0 - Flickr Ramon Vasconcellos
6 augustus 2020

Weinig vertrouwen in resultaat van aangifte

Slachtoffers van online criminaliteit doen maar zelden aangifte hiervan bij de politie. Men zegt het zelf wel op te lossen en gaat er van uit dat ‘politie er niets aan zal doen.’ Bovendien is de helft van de slachtoffers die wèl aangifte heeft gedaan daar ontevreden over.

Slechts één op de 7 slachtoffers van onlinecriminaliteit doet aangifte bij de politie. Dit blijkt uit een onderzoek van het NSCR en de Erasmus Universiteit in opdracht van het Onderzoeksprogramma Politie en Wetenschap. Voor het onderzoek, Slachtoffer van onlinecriminaliteit, wat nu? zijn twee steekproeven gedaan onder 595 burgers en 529 ondernemers.

Het verschil tussen de aangiftebereidheid tussen burgers en ondernemers is minimaal. Terwijl slechts 13 procent van de burgers er ooit aangifte van heeft gedaan, gaat het bij ondernemers om 14 procent.

Weinig vertrouwen

De belangrijkste reden hiervoor lijkt volgens de onderzoekers dat men weinig vertrouwen heeft dat er iets met de aangiftes gedaan wordt.

Er is wel een verschil in aangiftebereidheid gemeten naar de types online delicten. Als sprake is van gedigitaliseerde criminaliteit, waarbij de meer traditionele delicten – zoals fraude en bedreiging - uitgevoerd worden met behulp van IT, is men eerder bereid aangifte te doen dan bij cybercriminaliteit. Deze laatste vorm van onlinecriminaliteit is sterk afhankelijk van IT en gericht op IT. Denk daarbij aan malware en DDoS-aanvallen. Ook doet men eerder aangifte als er sprake is van financiële schade, zoals bij creditcardfraude en identiteitsfraude.  

Een belangrijke reden om toch wel aangifte te doen is dan men hiermee hoopt te voorkomen dat anderen slachtoffer worden van dezelfde daders

De helft van de slachtoffers die al wel eens aangifte heeft gedaan van onlinecriminaliteit is (zeer) ontevreden daarover. Redenen hiervoor zijn dat de politie onverschillig reageerde en de problemen niet zijn opgelost.

Aan het aantal mogelijkheden en dus het gemak om aangifte te doen, ligt het niet, constateren de onderzoekers. Het aantal aangiftemogelijkheden bleek geen invloed te hebben op de aangiftebereidheid van burgers en ondernemers. Ook al kost het meer tijd en moeite om fysiek naar het politiebureau te gaan dan bijvoorbeeld telefonisch of online aangifte doen.

De slachtoffers blijken de delicten vaker te melden bij andere organisaties dan bij de politie. Om die reden pleiten de onderzoekers voor samenwerkingsverbanden tussen de politie en relevante publieke en private partijen. Dat zou nuttige informatie over onlinecriminaliteit kunnen opleveren.

Lees meer over Beheer OP AG Intelligence
2
Reacties
David Vonk 25 oktober 2020 12:12

Ik ben zerlf slachtoffer

bij aangifte 7 maanden geleden geen bewijs aangenomen de persoon die mijn id gebruikt verdient en niet alleenn hij denk veel heel veel van bitcions tot rabo ing sns noema maar op ik heb geld kan niks opnemen.

Politie laks ik ben zelf erop uit gegaan zelfs al je weet waar die zit mag ik niks doen

Politie schiet te kort ook de hoorn erop gooien

Ja toen hebben we OM gebeld en zegt u locatie dordrecht heeft er niks meegdaan gaat miljoenen euros

Ik heb zelf bedrijf die me wel help maar ik kan niet incasseren dyme.nl

Politie niks ja beelden sparen ik hen usb sticks vol
11 AUGUSTUS 2020 18:35
Tja, nog maar eens noemen van langer geleden)
- Opgelicht via Marktplaats.
- Rekeningnummer, IP-adres, en e-adres dader bekend.
- Aangegeven op politiebureau, onhandig, onnauwkeurig, en duurde uren.
- Aangegeven op digitale politie-site.
- Aangegeven bij Marktplaats.
- Aangegeven op een of meerdere sociale webplatforms.

Resultaat
- Hoorde nooit terug van politie.
- Bij navragen kon politie niks zeggen.
- Uiteraard nooit iemand aangehouden.
- Marktplaats heeft naar zeggen wel blokkeerakties uitgevoerd.

Bij nationale ombudsman aangekaart.
- Deden niks.

Nog kommentaar nodig?

Klopt wat deze persooon zegt

Bop 11 augustus 2020 18:35

Tja, nog maar eens noemen van langer geleden)
- Opgelicht via Marktplaats.
- Rekeningnummer, IP-adres, en e-adres dader bekend.
- Aangegeven op politiebureau, onhandig, onnauwkeurig, en duurde uren.
- Aangegeven op digitale politie-site.
- Aangegeven bij Marktplaats.
- Aangegeven op een of meerdere sociale webplatforms.

Resultaat
- Hoorde nooit terug van politie.
- Bij navragen kon politie niks zeggen.
- Uiteraard nooit iemand aangehouden.
- Marktplaats heeft naar zeggen wel blokkeerakties uitgevoerd.

Bij nationale ombudsman aangekaart.
- Deden niks.

Nog kommentaar nodig?

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.