Overslaan en naar de inhoud gaan

Google rolt AI-aangedreven search wereldwijd uit

Nog geen dag na Microsofts debuut van AI-kracht voor zijn zoekmachine Bing kondigt search-gigant Google aan AI nu meteen in te zetten voor gebruikers wereldwijd. De kleine uitdager Bing begint met een beperkte AI-preview, maar Google slaat breed terug. De verbeterde multisearch-functie laat consumenten zoekopdrachten doen door middel van tekst en beeld tegelijk. Maar nog wel met enkel voorwaarden.
Google-CEO Sundar Pichai
© Google
Google

De AI-aangedreven nieuwe zoekmogelijkheden van Google zijn per direct toegankelijk voor gebruikers wereldwijd. Daar gelden echter nog wel enkele kleine relativeringen voor. Zo is het beschikbaar voor Engelstalige gebruikers, in de Verenigde Staten. Verder gaat het om zoeken via Google Lens, de beeldherkenningstechnologie van het bedrijf die beschikbaar is in de Google's smartphone-app voor iOS en voor Android.

Beeld, tekst en vragen over beeld

Formeel gaat het nog om een bètafunctie, maar dus wel eentje die breed beschikbaar is. Het bedrijf van CEO Sundar Pichai heeft de nieuwe multisearch-mogelijkheden vorig jaar al in een voorproefje getoond, schrifjt TechCrunch, op het eigen Search On-event. Gebruikers kunnen het nu zelf uitproberen: door in de Google-app een foto te maken of selecteren en die dan voorzien van extra zoektermen. Bijvoorbeeld een foto van een jurk maar dan in een kleur naar eigen keuze.

Gebruikers kunnen ook vragen stellen aan Google's zoekmachine over een object dat ze in beeld hebben. Google stelt dat het hiermee gebruikers helpt als ze niet de woorden kunnen vinden om te beschrijven van waar ze precies naar op zoek zijn. Het nieuwe multisearch gaat dus verder dan alleen de beperkte invoer van de traditionele tekstgestuurde search-box.

Multimodaal zoeken

"Dit alles is mogelijk dankzij onze nieuwste vooruitgang op het gebied van kunstmatige intelligentie, die het makkelijker maakt om de wereld om je heen te begrijpen op natuurlijkere en intuïtievere manieren", blogt search-productmanager Belinda Zeng. Google verkent nu ook mogelijkheden waarop deze multimodale zoekfunctionaliteit nog versterkt kan worden door inzet van het Multitask Unified Model (MUM), waar het bedrijf al jaren aan werkt.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in