Management

Personal Tech
sociale media

Gebruik sociale media daalt

Vorig jaar werden 100 miljoen minuten besteed aan sociale media in Nederland.

© Unsplash Rawpixel.com
7 november 2019

Vorig jaar werden 100 miljoen minuten besteed aan sociale media in Nederland.

Nederlanders besteedden het afgelopen jaar gemiddeld 79 minuten per dag aan sociale media. Dat is 4 minuten minder dan een jaar eerder, concludeert MultiScope uit onderzoek.

Multiscope kan niet spreken van een trendbreuk omdat het pas de tweede keer is dat op deze manier het gebruik van sociale media in kaart is gebracht. Aan het onderzoek deden 3600 mensen mee. De daling in het gebruik is wel opmerkelijk en zet vermoedelijk ook het komend jaar door. Respondenten gaven bijvoorbeeld aan Facebook over een jaar minder vaak (26%) of helemaal niet meer (3%) te gaan gebruiken, als ze dat nu nog wel deden. Volgens MultiScope gaven gebruikers van Snapchat, Skype en Twitter een vergelijkbare trend aan. Alleen bij Whatsapp en Instagram is het sentiment positief. Het aantal mensen dat aangeeft deze diensten vaker te gaan gebruiken overstijgt het aantal dat zegt ze minder te gaan gebruiken.

Samen besteedden Nederlanders 1,1 miljard minuten per dag aan sociale media. Het meest gebruikt worden WhatsApp (32%), Facebook (32%) en Instagram (8%). Daarna volgen Twitter (5%), LinkedIn (4%), Facebook Messenger (4%), Pinterest (4%), Skype (4%). 

De enige stijger ten opzichte van vorig jaar is Instagram. Gemiddeld besteedde de Nederlander per dag 2 minuten meer aan 'Insta'. Het gebruik van Facebook en Whatsapp daalde juist me respectievelijk 5 en 4 minuten. Instagram wist het afgelopen jaar 1 miljoen nieuwe Nederlandse gebruikers aan zich te binden. Een op de drie Nederlanders heeft inmiddels een Instagram-account.

Lees meer over
Lees meer over Management OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.