Overslaan en naar de inhoud gaan

'Gebrek aan IT-kennis bij overheid is zorgelijk'

Bij de Nederlandse overheid is maar weinig IT-kennis aanwezig. Zo weinig zelfs, dat het zorgelijk genoemd kan worden. Dit is een conclusie van hoogleraar Lineke Sneller van Nyenrode Business Universiteit.
Kennisgebrek
© Shutterstock.com
Shutterstock.com

Sneller werd vandaag als eerste ondervraagd door de Tijdelijke Commissie ICT, onder leiding van VVD'er Ton Elias. Sneller is hoogleraar toegevoegde waarde van IT. Het gebrek aan kennis zit overigens niet alleen in de overheid, alle geledingen van de maatschappij hebben ermee te maken.

Kop in het zand

Als er iets misgaat bij overheidsprojecten, wordt daar nauwelijks lering uit getrokken. Dat zelfde geldt overigens voor projecten die wel goed zijn verlopen. De ervaringen die daar zijn opgedaan worden niet gezien als voorbeeld voor toekomstige projecten.

Win vertrouwen van de burger

Volgens Sneller is het bij technische wijzigingen belangrijk dat de overheid het vertrouwen van burgers wint en "verleidt naar het elektronische kanaal." Gebeurt dat niet, dan roept zo'n proces weerstand op en willen mensen bijvoorbeeld ook nog steeds brieven blijven ontvangen. Sneller haalde onderzoek aan onder 65.000 mensen van wie 95 procent aangaf ook nog met mensen zaken te willen blijven doen. De winst van de automatisering vervaagt dan.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee
PH
Paul Hogenhuis 7 november 2023

De provincie Noord-Brabant heeft het verleiden tot gebruik van de Berichtenbox voor Bedrijven (Dienstenwet) als pilot uitgetest, onderzoek laten uitvoeren en uitgedragen bij medeoverheden en ondernemers. Daar is inderdaad te weinig gevolg aan gegeven door hen. De berichtenbox voor bedrijven is urgenter geworden, vanwege uitvoeren van procedures volgens de EU verordening #Single Digital Gateway (feedback van gebruikers) en de Wet #modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer. Het verleiden van gebruikers en benutten van feedback hoort een normaal onderdeel te zijn van het "passende" ondersteuningsbeleid, dat iedere overheid moet uitvoeren op basis van artikel 2:1 Algemene wet bestuursrecht. Daar moet ook onafhankelijk toezicht op komen. #Nationale Ombudsman?

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in