Overslaan en naar de inhoud gaan

Gartner: Dit is waar digitalisering op stuk loopt

De complexiteit van digitaliseringsprojecten wordt vaak onderschat. Het gevolg is dat slechts een klein percentage van de respondenten in een Gartner-onderzoek kon aangeven dat ze hun digitaliseringsproject met succes verder hebben kunnen trekken dan het doen van experimenten.
Rekencentrum complexiteit
© Shutterstock
Shutterstock

Een succesvolle digitalisering van bedrijfsprocessen houdt veel meer in dan het aanschaffen van de nieuwste technologie, merken steeds meer organisaties. Het vergt een ingrijpende cultuuromslag en verandering van courante werkwijzen.

Gartner stelde op basis van gesprekken met de deelnemende klanten de volgende belangrijke struikelblokken op in het digitaliseringsproces.

Conservatieve cultuur

Digitale innovatie slaagt alleen in een cultuur die open staat voor samenwerking. Bovendien moeten werknemers bereid zijn om over traditionele grenzen te stappen en geïnspireerd raken van het uitwerken aan nieuwe ideeën. In de praktijk blijken in veel organisaties de werknemers opgesloten te zitten in silo's en hiërarchische structuren die verandering in de weg staan.

Om daar mee aan de slag te gaan, doen CIO's er goed aan met een klein team te beginnen dat de innovatie in gang zet en een nieuwe mindset creëert. Het team moet zo veel mogelijk worden afgeschermd van de rest van de organisatie zodat de nieuwe cultuur kan rijpen. Daarna kunnen ideeën met de lijnteams worden besproken en bij de uitwerking kan de nieuwe cultuur zich verspreiden door de organisatie.

Te weinig delen en samenwerking

Het succes van digitalisering hangt af van de bereidheid van mensen hun ideeën te delen, niet alleen binnen het ecosysteem, maar ook met de rest van de organisatie. Vaak bestaan in organisaties situaties waarbij de controle en het beheer over processen in het geding is waardoor kennisuitwisseling onvoldoende van de grond komt.
Om deze situatie te doorbreken kunnen CIO's proberen te beginnen met kleine teams waarbij gezocht wordt naar gemeenschappelijke doelen. Een eerste succesje kan de CIO gebruiken om momentum te creëren voor de volgende stap.

De organisatie is er niet klaar voor

In veel gevallen wil de bedrijfsleiding wel graag digitaliseren, opgezweept door de hype rond het fenomeen. Maar dan blijkt dat de kennis, ervaring en middelen tekort schieten om de verandering daadwerkelijk in gang te zetten. De taak van de CIO is om te inventariseren in hoeverre de organisatie in staat is te digitaliseren zowel vanuit de bedrijfsprocessen als vanuit de IT. Zoek vervolgens naar de onderdelen die graag als early adopter willen optreden. Bedenk ook dat onderdelen van de organisatie verschillen in de mate waarin digitaliseren relevant is.

De talentenkloof

Veel organisaties zijn functioneel georganiseerd, dus bijvoorbeeld in afdelingen verkoop, IT en voorraadbeheer. Vanuit die situatie is het lastig veranderen. Voor effectieve digitalisering is een andere aanpak nodig. Mensen, processen en technologie moeten vermengen om nieuwe bedrijfsmodellen en diensten te creëren.
Er zijn twee routes om het talententekort in te vullen:
- Door de rol van mensen te veranderen zodat zij de gelegenheid hebben hun ervaring en mogelijkheden aan te passen op de behoeften die digitalisering vereist. Dit werkt vooral in de kleinere organisaties.
- In andere organisaties werkt het beter een aparte groep op te zetten die zich gaat buigen over innovatie en te zorgen dat daar de juiste skill set in aanwezig is. 

Werkwijze belemmert talent

Mensen hebben die digitalisering in gang kunnen zetten is één ding, maar wanneer hun acties verzanden in interne procedures en regels komt er niks van terecht. Gartner zegt dat er geen ei van Columbus bestaat om de werkprocessen goed in te richten. Elke organisatie moet uitzoeken wat het beste werkt. Doorgaans zijn in hoge mate gestructureerde en langzame traditionele processen geen goed uitgangspunt voor digitalisering.

Verandering is het lastigst

Digitaliseren is net als alle andere organisatorische veranderingen een tijdrovend en kostbaar proces. Platformen moeten worden ontwikkeld, de organisatiestructuur verandert, een nieuw ecosysteem met partners moet rijpen. En dat gebeurt niet allemaal in één nacht.

Een advies van Gartner is om de organisatie zo in te richten dat veranderingen makkelijker en sneller kunnen worden uitgevoerd. Daarvoor moet een platformstrategie worden ontwikkeld dat een voortdurende verandering faciliteert. Daar bovenop kunnen organisaties dan innoveren waarbij nieuwe dienstverlening gebruik kan maken van de diensten vanuit het onderliggende platform.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in