Loopbaan

Carriere
portefeuillDeze start-up geeft latent werkzoekende IT’er gelde

Deze start-up geeft latent werkzoekende IT’er geld

Online recruitmentplatform Karreer.com noemt zich een Robin Hood en draait rol recruiter kandidaat om.

20 augustus 2019

Online recruitmentplatform Karreer.com noemt zich een Robin Hood en draait rol recruiter kandidaat om.

Het nieuwe online recruitmentplatform Karreer.com matcht op een onconventionele manier bedrijven aan kandidaten. Voordat een kandidaat aan tafel zit bij een werkgever is de kandidaat al 290 euro rijker.

“De bedragen die omgaan in de recruitmentwereld zijn bizar. De enige mensen die hier beter van worden, zijn recruiters zelf”, zegt medeoprichter en CEO Björn Berg-Andersen, voormalig topman van LG Benelux. Karreer.com zet daarom de recruiter buitenspel. Een zelflerend algoritme matcht een kandidaat aan een werkgever.

Karreer.com werkt als volgt: aan de hand van 200 stellingen waar de kandidaat een antwoord op swipet wordt een profiel opgebouwd. Dit profiel wordt voorgelegd aan werkgevers. Als die de kandidaat willen benaderen, krijgt de kandidaat 40 euro. Accepteert de kandidaat dat de werkgever zijn gegevens krijgt te zien, dan wordt nog eens 50 euro bijgeschreven. Als de werkgever de kandidaat ook nog mag uitnodigen voor een gesprek, komt er nog 200 euro bij. Wil de kandidaat liever niet op gesprek en geeft hij gemotiveerd een afwijzing, dan krijgt hij 20 euro.

Fee tussen de 15.000 euro en 25.000 euro

“Als werkgever in de IT merkte ik dat recruiters al snel fees krijgen tussen de 15.000 en 25.000 euro. En het enige dat ze doen is mensen stalken om los te komen. Wij zorgen dat de professional zelf krijgt betaald”, zegt medeoprichter en CTO Schelte Meinsma. Van het bedrag dat een werkgever aan Karreer.com betaalt, gaat 66 procent naar kandidaten. Een werkgever mag net zo lang kandidaten benaderen totdat dat bedrag op is. Werkgevers die zich al hebben aangemeld zijn Transavia en Corendon. Het bedrijf zegt dat nu 15 werkgevers zich hebben aangemeld.

Het platform richt zich in eerste instantie op IT’ers, daartoe is het algoritme getraind. Inmiddels heeft de database 1800 profielen. Een kandidaat moet latent werkzoekend zijn. Als zijn profiel al is te vinden op vacaturebanken, dan mag hij zich niet aanmelden. Meinsma: “We willen niet dat bedrijven kunnen zeggen dat ze deze kandidaten al hebben omdat ze het profiel op een andere vacaturebank hebben gezien. Daarom mag een kandidaat niet met het profiel op Monsterboard, Indeed of Nationale Vacaturebank staan.”

Op een aantal punten worden kandidaten gematcht met een bedrijf. Dat zijn punten als persoonlijkheid, match met het bedrijf of team, vaardigheden en –  wat Karreer.com noemt - readiness. Dat laatste criterium zegt hoe open een kandidaat staat voor een nieuwe baan. “Een kandidaat kan dus wel redelijk cashen op het platform, maar als hij 99 keer nee zegt op een aanbieding wordt de readiness heel laag. Maar ik kan me voorstellen dat als een toffe werkgever voorbij komt, diegene misschien toch bereid is om de overstap te maken. ”

Met het bouwen van het platform en algoritme zijn de oprichters twee jaar bezig geweest. "Het algoritme, daar zit de magic. We stellen een kandidaat allemaal bijzondere vragen. Op basis van die antwoorden kunnen we wij exact concluderen waar je zit. Dat hebben we wetenschappelijk getest met testen als de DISC, MBTI etc. Dat komt een op een allemaal over."

Juiste impuls

Zijn ervaring is dat er best veel IT’ers warm zijn te maken voor een baan, mits ze een leuke uitdaging voorbij zien komen. “Met de juiste impuls en op het juiste moment zijn mensen echt wel warm te maken. Hoewel het merendeel misschien nu heel blij is met de baan die ze nu hebben, denk ik dat negentig procent overstapt als een leuke baan bij het bedrijf waar ze altijd al wilden werken voorbij komt. Daar zijn we naar op zoek, het creëren van een toevalstreffer.”

Lees meer over Loopbaan OP AG Intelligence
2
Reacties
Bop 22 augustus 2019 12:30

Blijft een CV-SCHUIVER die veel geld probeert af te troggelen door vacatures en kandidaten in eerste instantie van elkaar af te schermen.

Meestal zonder toegevoegde waarde en totaal overbodig. Het bedrijf doet uiteindelijk toch z'n eigen selectie.

Het enige wat bedrijven hoeven te doen is hun vacature op het web te zetten. Bij zichzelf en op een gewone vacaturebank.

Gratis tip.

Hans Bezemer 21 augustus 2019 09:39

DISC, "wetenschappelijk". Uitgevonden door een professor, die het model baseerde op zijn ervaringen opgedaan gedurende het uitoefenen van zijn SM hobby en tevens uitvinder van "Wonder Woman". Soortgelijke methodieken als Myers-Briggs zijn allang naar de prullenbak verwezen als "onwetenschappelijk". Je kunt net zo goed een grafoloog inzetten of een astroloog. De meeste mensen vallen ervoor vanwege het Barnum effect, waar ook oplichters als Char dankbaar gebruik van maken. "Wetenschappelijk" - laat me niet lachen.

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.