Management

Juridische zaken
eHerkenning logo

Chaos dreigt rond loonaangifte 2020: nu al forse wachttijden voor eHerkenning

Belastingdienst heeft geen overzicht van wachtende ondernemers

24 december 2019

Belastingdienst heeft geen overzicht van wachtende ondernemers

Er dreigt chaos voor de loonaangifte in het nieuwe jaar. Ondernemers zijn per 1 januari verplicht om in te loggen via eHerkenning voor hun loonaangifte, maar lang niet iedere ondernemer heeft het middel aangeschaft. Wie het inlogmiddel wil aanschaffen krijgt te maken met een wachttijd van enkele weken, zo blijkt uit antwoorden van de minister op Kamervragen van het CDA.

CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt stelde onlangs vragen over de gevolgen van eHerkenning voor ondernemers en wilde onder meer weten hoeveel ondernemers het inlogmiddel nog moeten aanschaffen voordat het verplicht gebruik ervan geldt. Omdat hij vreest voor lange wachtlijsten, vroeg hij ook hoe minister Knops een chaos rondom de loonaangiftes in het nieuwe jaar gaat voorkomen.

De antwoorden van Knops zijn weinig geruststellend. De Belastingdienst heeft volgens Knops geen exact beeld van het aantal ondernemers dat eHerkenning in het nieuwe jaar nodig heeft, maar nog wel moet aanschaffen. Wel meldt hij dat inmiddels 100.000 ondernemers eHerkenning met betrouwbaarheidsniveau 3 hebben gekocht.  

Aantal ondernemers

Het aantal ondernemers dat eHerkenning al heeft lijkt een minderheid. Uit gegevens van het rapport Bedrijvendynamiek 2018 blijkt dat Nederland op 1 januari 2019 ruim 1,9 miljoen ondernemingen telde. Daarvan waren er ruim 1,2 miljoen ZZP’ers. Zij mogen in 2020 nog wel het gratis inlogmiddel DigiD gebruiken. 

De wachttijden voor eHerkenning beloven ook weinig goeds. Knops schrijft verder dat de meeste ondernemers eind 2019 de middelen aanschaffen, waardoor er op dit moment wachttijden ontstaan. In sommige gevallen duren deze enkele weken. Een reden is dat aanvragen niet juist of onvolledig zijn ingevuld. Ook moeten de identiteit en de bevoegdheden van de aanvrager uitgebreid worden gecheckt. Leveranciers werken er volgens Knops hard aan om de wachttijden terug te dringen.

ZZP'ers ontspringen de dans

Uit eerdere Kamervragen over eHerkenning werd duidelijk dat eenmanszaken voorlopig DigiD in plaats van eHerkenning mogen gebruiken. Voor andere ondernemers gaat het middel zo'n 30 tot 45 euro per jaar kosten. 

 

 

Lees meer over
Lees meer over Management OP AG Intelligence
5
Reacties
Johannes II 12 februari 2020 16:15

Verschillende bronnen melden dat de invoering van verplichte eHerkenning ontwettig is. Er is geen grondslag om dit in te voeren. Persoonlijk vind ik het een groot schandaal dat de overheid alles digitaal wil doen. Ik vind dat de burger het recht heeft om op een alternatieve manier contact te hebben met de overheid. Aangiftes e.d. moeten mijns inziens gewoon op papier kunnen. Er is een grote groep mensen die niet in staat zijn om digitaal te handelen. Bovendien is het meer dan vreemd dat commerciële partijen ingezet worden om überhaupt toegang te krijgen tot eHerkenning en dat daar dus kosten aan verbonden zijn.
Schande minister Knops!!!

Henri Hoff 28 januari 2020 10:25

Wacht nu al 5 weken op E-herkenning.
Inloggen om de status te zien kan pas als E-herkenning officieel is gemaakt, dus daar heb je niets aan.
Bellen heeft geen zin, want ze weten geen wachttijden.
Mijn advies: gooi het oude portaal weer open, dan kan in elk geval aangifte loonheffing gedaan worden

annelies 21 januari 2020 15:21

Heb met mijn eenmanszaak e-herkenning nodig voor MIA, die binnen drie maanden na investering aangevraagd moet worden. Het kan toch niet zo zijn dat door onacceptabel lange wachttijden je de deadline niet haalt. Belastingdienst heeft blijkbaar clementie voor zzp-ers, maar de RVO (waar MIA aanvraag ingediend moet worden) helaas nog niet......

aliesje de boer 14 januari 2020 15:42

begin december aangevraagd vandaag zou er eindelijk iemand langs komen voor identificatie. Helaas is de persoon niet geweest en kregen we een mail dat het bezoek niet gelukt was, terwijl wij letterlijk voor het raam zaten te wachten. Telefonisch contact bijna niet mogelijk. lange wachttijden en als je aan de beurt bent wordt je er weer uitgegooid. Als er eindelijk contact is willen ze het uitzoeken maar ze mogen je niet terug bellen, moet je zelf weer opnieuw bellen en begint het verhaal opnieuw. Heel frustrerend dit. Wij gaan in februari op reis en moeten de eherkenning voor die tijd hebben omdat we anders geen loonaangifte kunnen doen.

Mike Vinders 24 december 2019 15:18

Ik wacht nu al meer dan 3 weken op mijn eHerkenningsmiddel.
Het is een ramp om telefonisch in contact te komen met Reconi.
Ben er totaal niet over te spreken.

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.