Management

Branche
Centric

Centric vol vertrouwen, ook over invulling topmanagement

Centric herkent beschreven situatie niet, aldus reactie op dalende klanttevredenheid.

16 maart 2020

Centric herkent beschreven situatie niet, aldus reactie op dalende klanttevredenheid.

Het IT-bedrijf van miljonair Gerard Sanderink geeft in een verklaring op de eigen website een reactie op "publicaties over klanttevredenheid en continuïteit Centric". Het door ophef en onrust omgeven bedrijf stelt in dat breed geformuleerde bericht dat recente berichtgeving "volstrekt onjuist" is, dat "de NOS-enquête" teleurstellend en ongefundeerd is, en dat het "de beschreven situatie" niet herkent. Volgens Centric heeft EZK-minister Wiebes "- kort gezegd - bevestigd dat onze dienstverlening op het vereiste niveau is en zal blijven".

De eigen samenvatting van Wiebes' verklaring is gebaseerd op antwoorden van de minister op kritische Kamervragen over Centric en Sanderinks bouwbedrijven Strukton en Oranjewoud. Daarover heeft de minister van Economische Zaken en Klimaat (EZK) verklaard: "De interne ontwikkelingen bij Centric hebben vooralsnog geen gevolgen voor de dienstverlening door Centric aan de overheden en banken die u noemt". Kamerlid Pieter Omtzigt, die medesteller van deze Kamervragen was, stipt aan dat het woord 'vooralsnog' van veelzeggende aard is.

Onrust en vragen

Centric zelf ziet dit duidelijk anders. In de nu afgegeven verklaring, die net als voorgaande reacties op actuele ontwikkelingen is gepubliceerd op de eigen website, geeft het IT-bedrijf af op publicaties die tot onrust en vragen leiden. Daarbij wordt in de verklaring gesproken van "de NOS-enquête" die een direct gevolg lijkt van een recente publicatie in Tubantie. Die lokale krant doet al geruime tijd verslag, inclusief eigen onderzoek, naar de interne ontwikkelingen bij Centric, eigenaar Gerard Sanderink en zijn relatief nieuwe vriendin Rian van Rijbroek die ook een adviserende rol blijkt te hebben.

Het is vooralsnog onduidelijk waar Centric naar verwijst met de opmerking van een enquête van, door of bij de NOS. Het nu meest recente NOS-bericht over Centric, of over Gerard Sanderink of over Rian van Rijbroek is de onthulling van april vorig jaar dat zelfverklaard cyberexpert Van Rijbroek nooit bij de AIVD heeft gewerkt. Die claim heeft de informele Centric-adviseur eerder wel gemaakt.

Rondom Sanderinks IT-bedrijf is er recent wel de uitslag van het jaarlijkse klanttevredenheidsonderzoek van Quint en onderzoeksbureau Whitelane. Centric is daarbij het afgelopen jaar flink gedaald, wist AG Connect exclusief te melden. In de zelfgenoemde reactie op publicaties over klanttevredenheid, en bedrijfscontinuïteit, gaat Sanderinks IT-bedrijf niet in op dat onderzoek.

'Geen gevaar'

Wel wordt er gereageerd op andere berichten, zonder die duidelijk of inhoudelijk te noemen. "We stellen voorop dat de inhoud van die publicatie in Tubantia volstrekt onjuist is. De beschreven situatie herkennen wij niet. We vinden het teleurstellend dat de NOS zich zonder nader onderzoek laat meevoeren door ongefundeerde geruchten, dit is ook aan de NOS kenbaar gemaakt."

Verder wordt uitleg gegeven over grote klanten De Nederlandsche Bank (DNB) en de Bank Nederlandse Gemeenten (BNG), die beide in de kritische Kamervragen van Omtzigt zijn genoemd. Centric verklaart hierbij dat de eigen dienstverlening qua "overeengekomen kwaliteit onveranderd op een goed niveau ligt". Hierbij geeft Centric ook een garantie af; namelijk "dat de continuïteit van de bedrijfsvoering van en de kwaliteit van onze dienstverlening geen moment in gevaar is geweest en/of zal komen".

Binnenkort topmanager

Tot slot snijdt Centric nog het punt van bestuur aan, wat in onder meer de Kamervragen aan bod is gekomen omdat het topmanagement van het IT-bedrijf een grote leegloop heeft gehad. Twijfels over bestuur, toezicht en dagelijks management worden in Centrics verklaring van de hand gewezen. "De governance van Centric voldoet aan de wettelijke eisen en de onderneming wordt naar behoren bestuurd."

Toch zijn er momenteel dus wel openstaande topfuncties, erkent het bedrijf, maar het is optimistisch over invulling daarvan. "Dat neemt niet weg dat er op dit moment wordt gezocht naar versterking van de Executive Board. Wij hebben er vertrouwen in dat we er op korte termijn in zullen slagen de vacante bestuursfunctie passend te vervullen."

Lees meer over Management OP AG Intelligence
2
Reacties
Gijs 18 maart 2020 08:27

Ik ben het volledig met Peter19 eens. Zeggen dat je 'je niet herkent' in de uitslag van een onafhankelijk ondezoek is gelijk aan je kop in het zand steken. Zeker als het een onderzoek ik waar je de afgelopen jaren stevig bovenaan stond (en waar je in het verleden dus ook aan gerefereerd hebt in je eigen voordeel). Met uitspraken als deze toont Centric aan dat ze intern zoveel problemen hebben dat ze niet eens de capaciteiten hebben om te reageren op signalen uit de markt/media/overheid. In ieder geval hebben ze niet de capaciteiten om de feiten te checken alvorens ze reageren.

Peter19 17 maart 2020 09:40

Het is toch weer tekenend dat ze alweer een bericht op de website publiceren met eenvoudig te voorkomen feitelijke onjuistheden. Als ze zich ook maar een beetje inhoudelijk zouden hebben verdiept, hadden ze een veel beter verweer kunnen opstellen. Vooruit, ik zal ze een beetje helpen: "In het klanttevredenheidonderzoek van Quint en Whitelane zien we dat de tevredenheid terugloopt. We herkennen enige terughoudendheid bij enkele klanten die voortkomt uit het verloop in het management, maar zien ook dat dat geen invloed heeft op het realiseren van afgesproken service levels. We kijken daarom volop vertrouwen naar de toekomst" of iets dergelijks. Misschien tijd dat ze een professional dergelijke berichten laten schrijven ipv mevr van Rijbroek (als dit echt door een PR-medewerker is geschreven, moet die op staande voet worden ontslagen).

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.