'Apple wil in 2024 eigen elektrische auto in productie'

Het project wordt geleid door Doug Field, een veteraan van Apple die ook bij Tesla heeft gewerkt. Centraal in Apple's Project Titan staat het gebruik van een nieuw soort accu's, die goedkoper moeten zijn dan die in de huidige elektrische auto's zitten en die de auto een grotere actieradius moeten geven. De accu is van een monocel-type. Dat zou veel volume en gewicht schelen doordat er geen compartimenten in de accu zitten.
'Revolutie à la iPhone'
De accu zou gebruik maken van LFP, ofwel lithium iron phospate. Het voordeel van dit materiaal is dat het minder snel warm wordt en daarmee veiliger in gebruik is. Het moet een radicale verandering in het denken teweeg brengen. 'Alsof je de eerste keer de iPhone ziet', zegt een van de ingewijden tegen Reuters.
Verder blijft veel onduidelijk over de plannen, bijvoorbeeld of Apple de auto's in eigen beheer gaat bouwen of dat uitbesteedt aan een andere automaker. Het is zelfs niet zeker of Apple de auto's onder eigen merknaam gaat verkopen. In theorie zou het bedrijf 'slechts' de accutechnologie kunnen leveren aan fabrikanten van het rijdende eindproduct. Apple zelf geeft geen commentaar.
Volgens de ingewijden die Reuters sprak, gaat Apple wel gebruik maken van onderdelen die door derden zijn ontwikkeld, zoals de lidar, de radartechnologie die autonome auto's een driedimensionaal beeld van de omgeving levert. Dat is op zich opmerkelijk omdat Apple ook zelf lidar-sensoren maakt die onder meer in de iPhone 12 Pro en iPad Pro zijn verwerkt. Mogelijk mikt Apple op het gebruik van verschillende typen lidar-sensoren, voor veraf en voor dichtbij.
Project met ups en downs
Project Titan heeft een bewogen geschiedenis. Het loopt al sinds 2014 toen een eerste ontwerp werd gemaakt. In 2016 leek Apple een punt te zetten achter de ambities, maar de geruchten over een Apple-auto laaiden in 2018 toch weer op. Apple nam namelijk Doug Field weer in dienst. Field werkte eerder jaren voor Apple, maar trad in 2013 in dienst bij Tesla. Met zijn terugkeer bij Apple nam hij veel kennis mee over de bouw van autonome elektrische auto's, was de gedachte achter de weer opgelaaide geruchten. Aan het Titan-project zouden bij Apple in die tijd zo'n 5000 mensen werken.
Begin vorig jaar kwamen er weer berichten dat er zo'n 200 mensen uit moesten bij het project en dat veel hooggekwalificeerde technici het bedrijf verlieten. Nu beweren de ingewijden die Reuters sprak dus toch dat Apple denkt dat er voldoende vooruitgang is geboekt om elektrische auto's voor het grote publiek te gaan bouwen. Zij stellen overigens dat de plannen vertraging kunnen oplopen door de coronacrisis en dat de start van de productie naar 2025 kan worden verlegd.
Kenners wijzen erop dat er veel voor nodig is om elektrische auto's winstgevend te kunnen gaan bouwen. Zo duurde het zeventien jaar voordat Elon Musk zijn autobedrijf Tesla winstgevend wist te krijgen.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee