Overslaan en naar de inhoud gaan

Musks X-plan voor Twitter stuit op X-rechten Microsoft én Meta

De ogenschijnlijk overhaaste rebranding van Twitter naar 'X' van eigenaar Elon Musk dreigt juridische tegenslag te krijgen. Techreus Microsoft heeft namelijk een handelsmerk op de letter X, in verband met zijn gameconsole Xbox. Maar ook socialmediagigant Meta heeft een handelsmark op X, voor social media. Ondertussen is de bekende blauwe vogel van Twitter én die naam zelf nog op diverse plekken van Twitter/X prominent aanwezig.
© X.com
X.com

Diverse experts en juristen melden op social media, waaronder ook Twitter/X zelf, dat er vele bedrijven zijn die handelsmerken hebben op de letter X. Die rechten zijn dan voor uiteenlopende producten en diensten. Twee handelsmerken springen er uit: één van Microsoft, dat recent door Musk met een rechtszaak is bedreigd, en één van Meta, dat recent een eigen alternatief voor Twitter heeft opgezet.

'Geleend' van lettertype?

De dit weekend doorgevoerde rebranding van Twitter naar X is niet alleen plots gekomen, maar lijkt ook erg onvoorbereid te zijn gedaan. Nadat Twitter-eigenaar Musk over de toen nog aankomende naamsverandering tweette, gaf hij aan dat het snel kon 'als er een goed logo gevonden kon worden'. Dit is door veel mensen opgevat als een open uitnodiging voor Twitter-gebruikers en Musk-fans om een eigen ontwerp in te dienen.

Het uiteindelijk door Twitter gekozen logo is door profesionele designers negatief beoordeeld; het zou simpelweg een Unicode-karakter zijn. Óf het zou de letter X uit een bestaand lettertype zijn. Het gaat dan om de hoofdletter X uit het font 'Special Alphabets 4' van ontwerpbedrijf Monotype.

Gebruik van dat lettertypepakket zou 35 dollar kosten, maar de route naar Musks Twitter lijkt te zijn gelopen via een gewone gebruiker die de letter zelf iets dikkere lijnen heeft gegeven. Dat ontwerp is oorspronkelijk gemaakt voor een podcast over Musk en zijn activiteiten. Het dikkere logo zou zijn geïnspireerd op een font dat 'online is gevonden'.

Meta al sinds 2017

Musk heeft gisteren gesteld dat het logo voor zijn X later waarschijnlijk nog aangepast zal worden en "zeker wordt verfijnd". Los van het logo - en de rechten daarop - speelt nog de kwestie van rechten op die naam. Meta, het moederbedrijf van Facebook, heeft namelijk de merknaam X in handen. Het bedrijf van miljardair Mark Zuckerberg heeft dat in 2017 al vastgelegd, voor onder meer een sociaal netwerk, het streamen van video en het aanbieden van een onlinemarktplaats. Dat zijn allemaal zaken waar Musks X zich mee bezighoudt of mee bezig wil houden.

Vooralsnog lijkt het er echter niet op dat Meta zijn naam X actief gebruikt. Het is ook niet duidelijk of het bedrijf achter Facebook, WhatsApp, Instagram en de nieuwe Twitter-concurrent Threads ook juridische stappen wil ondernemen tegen Musks X. Hetzelfde geldt voor Microsoft en honderden andere eigenaren van handelsmerken op X, voor bepaalde toepassingen. Als die niet overlappen, hoeft dan namelijk geen juridisch probleem te zijn.

Ondertussen is de bekende blauwe vogel van Twitter en die officieel nu oude naam niet echt uitgefaseerd. Zowel icon als naam (plus afgeleiden zoals tweet en tweeten) komen bijvoorbeeld nog voor in de officiële app van het social network. Ook de brand toolkit voor marketeers is nog niet aangepast en hetzelfde geldt voor de officiële blogsite van het social network.

Waardevermindering

De waarde van het merk Twitter, nu X, had al een knauw opgelopen door recentie acties van eigenaar Musk. Daar komt nu door de plotse naamsverandering nog een klap bovenop. Adviesbureau Brand Finance schat de waarde van het merk Twitter op 4 miljard dollar in. Maar dat is al een derde minder dan het was voor Musk het bedrijf kocht. Andere analisten denken dat de overstap naar de naam X tot wel 20 miljard dollar aan waarde heeft vernietigd.

Analisten en adviesbureaus zien de naamswijziging dan ook veelal als een fout. Ze wijzen erop dat Twitter een van de herkenbaarste merken ter wereld was. Zo noemt Allen Adamson van merkenadviseur Metaforce de wijziging "volledig irrationeel vanuit een zakelijk en een merkenoogpunt". Hij bestempelt de verandering als een "egobeslissing" van Musk.

Merk Musk

Maar analisten van Insider Intelligence wijzen erop dat de merknaam Twitter al sterk verbonden was geraakt met 'het merk Musk'. "Met of zonder X was al veel van de merkwaarde verloren gegaan bij gebruikers en adverteerders."

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in