Overslaan en naar de inhoud gaan

USB-C gaat ook VR vooruit helpen

Huidige en next-gen headsets voor virtual reality (VR) krijgen een universele aansluiting dankzij een overeengekomen open standaard. Oculus, Microsoft, Nvidia, AMD en Valve verenigen zich in een consortium van VR-bedrijven dat de nieuwe VirtualLink-standaard steunt. Dit is een alternatieve gebruiksmodus van USB-C.
VR-headset
© Oculus
Oculus

VirtualLink belooft te voldoen aan de eisen voor de datadoorvoer van zowel hedendaagse VR-headsets, als ook toekomstige krachtigere VR-brillen. Volgens het consortium biedt een enkele VirtualLink-connector de verbindingsmogelijkheden van vier snelle DisplayPort-lanes, met High Bit-Rate 3 (HBR3), plus een USB3.1-datakanaal, plus 27 Watt aan stroomtoevoer. Videoverbinding DisplayPort dient voor de beeldweergave, dataconnectie USB3.1 dient voor terugkoppeling van sensors en ingebouwde camera's, en de stroomtoevoer is om het geheel te laten functioneren.

Makkelijker, sneller, beter

Brede omarming van deze nieuwe standaard moet VR aan meer momentum helpen. Daarnaast komen kleinere pc's en laptops (met minder poorten) in beeld voor VR-gebruik. Tot op heden gebruiken verschillende headsets meerdere kabels voor verschillende aansluitingen. Zo heeft de Rift-headset van Facebook-dochter Oculus een HDMI-poort voor video en audio, plus een USB-poort voor data en stroom. Gebruik van bijkomende sensoren en controllers vereist nog meer USB-poorten. De door HTC ontwikkelde Vive-headset van gamebedrijf Valve gebruikt echter DisplayPort, USB plus nog een stroomstekker, merkt RoadtoVR op.

Het is nog niet bekend wanneer de eerste VR-headsets met VirtualLink op de markt komen. Ook is het nog niet bekend of GPU-fabrikanten Nvidia en AMD een VirtualLink-aansluiting gaan opnemen in hun grafische chips en hun referentie-ontwerpen voor videokaarten. Vorige maand is hier wel een gerucht over opgedoken. Gebruik van een reguliere USB-C aansluiting op een computer zou namelijk het dataverkeer voor video en audio via een relatieve omweg laten lopen: vanaf videokaart en audiochip via het moederbord naar een USB-C poort en dan naar de VR-headset.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in