Mannencultuur houdt vrouwen weg

Ze concludeert dat vijf factoren van invloed zijn als organisaties meer vrouwelijk talent aan zich willen binden en laten doorstromen naar hogere functies:
- Erkenning van de vrouwen als technisch professional en het faciliteren van carrièremogelijkheden
- Erkenning van vrouwelijke, mensgerichte kwaliteiten
- Bevestiging van die kwaliteiten met personeelsinstrumenten zoals coaching, intervisie en rolmodellen
- Bewustwording en erkenning van de inzet van vrouwen die onder druk staan door de combinatie van werk en privé
- Het ‘vrouw zijn’ en als zodanig ook benaderd worden.
De Universiteit Utrecht organiseert met advies- en ingenieursbureau DHV en &samhoud women naar aanleiding van het onderzoek op 28 oktober een studiemiddag over Topvrouwen in de Bètasector. Caroline Princen (lid Raad van Bestuur ABN AMRO Bank), Aad Veenman (voormalig President-directeur Nederlandse Spoorwegen) en Yvonne van Rooy (collegevoorzitter van de Universiteit Utrecht) leveren een bijdrage.
Masculien knelpunt
De masculiene bedrijfscultuur in de technische wereld is historisch zo gegroeid. De bedrijfscultuur komt tot uiting in verschillende organisatiewaarden en -praktijken, zoals de selectie van high potentials en de gewaardeerde profilering bij de klant. "Dit werkt vaak negatief voor de doorstroom van vrouwen naar de top", aldus Nij Bijvank. "Vrouwen hebben veelal wel het vermogen om zich aan de masculiene norm aan te passen, maar zijn toch ook sterk op zoek naar hun toegevoegde waarde. Deze is gericht op de erkenning van hun vrouwelijke én inhoudelijke kwaliteiten."
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee