Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe krijg je de business betrokken bij het opstarten van een nieuw IT-project?

Al jarenlang zijn falende IT-projecten een veelbesproken onderwerp in Nederland. Vaak zijn verkeerde planningen, budgetoverschrijdingen, onvoldoende middelen of veranderende eisen gedurende het project de oorzaak. In deze serie werpen we samen met experts een blik op de oorzaken van falende projecten en hoe deze in de toekomst voorkomen kunnen worden.

Tijdens deze serie artikelen vertellen experts hoe je startklaar aan een nieuw IT-project begint, hoe je de business erin meekrijgt en waarom vlijmscherpe doelstellingen onmisbaar zijn. In dit deel van deze reeks, legt Jonathan Wigmans (Lead UX Designer bij LINKIT) uit hoe je goed voorbereidt een nieuw IT-project start én de business hierin meekrijgt. “In plaats van te wijzen naar elkaar, moeten de business en IT elkaar omarmen”, aldus Jonathan.

Lees ook de overige artikelen:

Complexe gebeurtenis

Het starten van een nieuw IT-project kan een complexe en uitdagende gebeurtenis zijn, zeker als het gaat om een samenwerking tussen IT en de gebruikers. Helaas zijn er veel praktijkvoorbeelden te noemen waarbij wijzende vingers op elkaar richten, waardoor projecten stroperig verlopen of volledig falen. Terwijl dat niet nodig is, vindt Jonathan.

Wanneer een IT-project goed wordt gepland en uitgevoerd, heeft het een enorme positieve impact op de groei en efficiëntie van een organisatie. Een goede samenwerking tussen de gebruikers en IT leidt dan ook tot een geoliede machine.

Forensisch ondervragen

Om deze samenwerking goed van de grond te krijgen, is de eerste stap het analyseren van de problemen of behoeftes. Het bijna forensisch ondervragen van domeinspecialisten en gebruikers, zoals Jonathan het omschrijft. “Op die manier brengen we de precieze pijnpunten en behoeftes in kaart, zodat we allemaal precies weten welke kant we op gaan.”

Het is hierbij belangrijk dat IT aan de gebruikers kan uitleggen hoe en waarom ze hen kunnen helpen en dat ze als dienstbaar worden gezien in plaats van betweterig. “Het werkproces wordt verstoord wanneer de gebruikers niet openstaan voor onderzoek.”, zegt Jonathan. “IT moet zorgen dat ze impact hebben op dagelijkse processen en hierop verbeteringen kunnen aanbrengen. LINKIT fungeert, in de positieve zin van het woord, hierbij als ‘strategisch mediator’ en zorgt ervoor dat de communicatielijnen tussen de gebruikers en IT kort en helder zijn.”

Een oplossing na vijf dagen

Wanneer de doelstellingen zijn bepaald en de gebruikers en IT een gedeelde mindset hebben, begint het daadwerkelijke projectproces. Een van de manieren om snel en doelgericht het project te kunnen doorlopen, is via de Design Sprint. Hiermee gaat een organisatie, samen met LINKIT, in een werkweek door gehele Design Thinking-funnel. Jonathan legt uit: “Tijdens deze multidisciplinaire week worden verschillende workshops uitgevoerd om na vier intensieve dagen tot een passend, gevalideerd oplossingsconcept te komen voor de vooraf bepaalde behoefte of probleemstelling. Hierbij wordt iteratief gewerkt, waarmee we eventuele problemen in een vroeg stadium identificeren en kunnen zorgen dat het project in lijn blijft met de verwachtingen van de business.”

Tonnen aan falende projecten

De truc bij een Design Sprint is dat het niet te complex moet worden. En daarin zit de crux, geeft Jonathan aan. “Soms merken we koudwatervrees vanuit bedrijven. Bij LINKIT weten we precies wat een Design Sprint oplevert, maar bedrijven zien dat niet altijd. Daarom is het aan ons om bewustwording en vertrouwen te kweken tussen IT en de business, want dat zijn de belangrijkste succesfactoren tijdens het project. Door het toepassen van de stappen uit de Design Thinking-methodiek, krijg je een beter begrip van de gebruikers en hun behoeftes, waardoor je een oplossing kunt creëren die naadloos aansluit op deze behoeftes en dus bijdraagt aan het succes van het IT-project.”

Hij sluit af: “Wist je dat de Design Sprint is ontwikkeld door Google? Zij gebruiken het om startups waar zij in investeren, te helpen met dit soort problemen. En met resultaat, want bedrijven verkorten hiermee hun time-to-market, besparen kosten en verbeteren hun concurrentiepositie door snel en effectief nieuwe producten te ontwikkelen en lanceren. En eerlijk is eerlijk: als het voor een organisatie als Google werkt, waarom dan niet voor jou?”

En eerlijk is eerlijk: als het voor een organisatie als Google werkt, waarom dan niet voor jou?

Voorkom mislukkende IT-projecten

Wil je op de hoogte blijven van deze serie en alles te weten komen over het voorkomen van falende IT-projecten? Volg ons dan op LinkedIn en ontvang als eerste een notificatie wanneer meer van deze serie wordt gepubliceerd.

The Next IT Experience EVENT
The Next IT Experience EVENT

THE NEXT IT EXPERIENCE

Zelf ervaren wat Design Thinking kan doen voor jouw 'business' uitdagingen? Meld je dan aan voor één van de 30 plekken bij The Next IT Experience op 1 juni 2023. Ga aan de slag met jouw uitdaging in een van de workshops onder leiding van experts en netwerk met gelijkgestemden. Meer informatie over dit event vind je hier.

Jonathan Wigmans
Jonathan Wigmans

Jonathan Wigmans - Lead UX Designer

Jonathan (40) heeft Bestuurskunde gestudeerd en werkt als Lead UX Designer bij LINKIT. Samen met zijn collega’s helpt hij bedrijven hun IT-projecten tot een succesvol eind te brengen, waarbij Design Thinking een grote rol speelt.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in