Apple scherpt eisen voor abonnementen aan

Aanbod via App Store verplicht
Een van de eisen die Apple stelt, is dat bedrijven die content voor de iPhone, iPad en iPod Touch verkopen, verplicht zijn om dat materiaal ook via de iTunes App Store aan te bieden. Apple wil bij levering via de App Store 30 procent van de omzet opstrijken, net als het nu al doet bij de distributie van de apps zelf. Dat klinkt als een riante winstmarge voor een digitale krantenbezorger.
Topman Steve Jobs, momenteel op ziekteverlof, verdedigt Apples standpunt in een persbericht met de opmerking: “Onze filosofie is simpel – als Apple een nieuwe abonnee voor de app inbrengt, verdient Apple een aandeel van 30 procent. Als de uitgever een bestaande of nieuwe abonnee naar de app brengt, houdt de uitgever 100 procent en verdient Apple niets.”
Doorklikken naar externe site vanuit app mag niet
Mediabedrijven kunnen ervoor kiezen om de content ook via hun eigen websites te verkopen. Dan is er geen sprake van omzetafdracht en verstrekking van klantinformatie aan Apple. Maar de uitgevers mogen gebruikers niet in staat stellen vanuit de app rechtstreeks door te klikken naar die externe sites voor het kopen van abonnementen en andere content. Bovendien mag de informatie op hun eigen site niet goedkoper worden aangeboden dan in de iTunes App Store, ondanks het feit dat daar al 30 procent van de verkoopprijs wordt afgeroomd door Apple.
Alleen Apple beschikt zonder meer over klantgegevens
Het is uitgevers verder een doorn in het oog dat Apple als distributeur van de content beschikt over de personalia van de kopers van abonnementen. Alleen als een iPhone- of iPad-gebruiker expliciet toestemming geeft om zijn naam, e-mailadres en postcode door te geven aan de uitgever, komen zij te weten wie een abonnement op hun producten neemt. Anders weet alleen Apple dat.
Apple beweert dat deze voorwaarde de privacy van de klant beschermt, maar het gevolg is wel dat de uitgevers niet zonder meer een directe relatie met hun eigen klanten kunnen onderhouden. Bovendien beschikt Apple als intermediair hoe dan ook over al die persoonsgegevens.
Uitgeversclub gekant tegen nieuwe voorwaarden
De Amerikaanse organisatie van tijdschriftenuitgevers MPA heeft al bezwaar gemaakt tegen de nieuwe voorwaarden van Apple. Ze pleit voor meer flexibiliteit en mogelijkheden voor uitgevers om rechtstreeks contact met consumenten te onderhouden. Mediaconcern Time Warner bijvoorbeeld heeft nog geen contract met Apple willen sluiten over abonnementen op bladen als Sports Illustrated, terwijl die wel beschikbaar zijn voor concurrerende tablets en smartphones.
Sommige uitgevers omzeilen tot dusver de voorwaarden van Apple en verkopen zelf gecombineerde abonnementen op hun gedrukte en digitale uitgaven. Daartoe behoren The Wall Street Journal, The Financial Times en The Economist. Het is nog onduidelijk wat de gevolgen van de nieuwe Apple-voorwaarden zijn voor deze abonnementsvormen.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee