Overslaan en naar de inhoud gaan

Promotieonderzoek: Empathisch vermogen onmisbaar bij IT-projecten

Grote IT-projecten, digitaliseringstrajecten en grote investeringen in IT lopen nogal eens verkeerd af. Vaak ligt dat aan verkeerde afstemming tussen business-doelen en IT. Én ontbreken van empathie. Dit komt naar voren uit promotieonderzoek van informatiemanager onderwijs aan de Radboud Universiteit Nijmegen en universitair docent informatiekunde van de Open Universiteit Pien Walraven.
ICT bij ziekenhuizen
© Onderzoeksraad voor Veiligheid
Onderzoeksraad voor Veiligheid

Walraven belicht de rol van business-IT alignment (BITA), wat hij omschrijft als ‘een gezamenlijk gedragen inzet en gebruik van IT, die aansluit bij de doelen, behoeften en strategieën van de organisatie.’ Business-IT alignment in complexe organisaties is echt mensenwerk, concludeert de onderzoeker. BITA gaat in de kern over de motivatie en de competentie om een gezamenlijkheid te creëren tussen mensen met verschillende perspectieven. Empathisch vermogen is daarbij volgens Walraven onmisbaar.

Om BITA te bereiken moeten traditionele benaderingen worden losgelaten. “Complexe organisaties hebben vaak meerdere, ambigue en soms zelfs tegenstrijdige doelen. Ook zijn er meerdere stakeholders, die allemaal hun eigen visie hebben op het toepassen van IT. Bovendien worden complexe omgevingen gekenmerkt door snel veranderende omstandigheden op sociaal, wetgevend en technisch gebied”, zo beschrijft het persbericht over het promotieonderzoek.

Drie aspecten

Walraven beschrijft in haar proefschrift drie aspecten die bijdragen aan betere resultaten, waaronder het expliciet maken wat de essentiële onderdelen zijn van een aanpak die recht doet aan de omstandigheden van complexe organisaties. Een manier ontwikkelen om de aanpak in de praktijk meetbaar en uitvoerbaar te maken is eveneens doeltreffend. Daarnaast moeten complexe organisaties de vraag beantwoorden in hoeverre de ontwikkelde aanpak inderdaad effect heeft.

Het voorbeeld dat Walraven in haar proefschrift belicht is het elektronisch patiëntendossier (EPD) in ziekenhuizen. “Wat betekent het voor de perspectieven van artsen, verpleegkundigen, administratief medewerkers en patiënten om het EPD op de 'juiste' manier toe te passen en hoe bereik je daarin zoveel mogelijk gezamenlijkheid? Het uitgangspunt dat de patiënt centraal staat, kan een manager er wellicht toe aanzetten de meest efficiënte hulp te bieden aan een patiënt, terwijl een verpleegkundige meer ziet in een zo persoonsgericht mogelijke aanpak.”

Verschillen bespreekbaar maken  

Walraven denkt dat, om ondanks de verschillen toch gezamenlijk tot een 'juiste' IT- toepassing te komen, het belangrijk is om die verschillen expliciet en bespreekbaar te maken. En zo samen te bepalen waar het ziekenhuis als organisatie voor staat en wat dat betekent voor de organisatie, inrichting en het gebruik van ICT. Dit inzicht valt natuurlijk ook toe te passen op andere organisaties en bedrijven, waar complexe en soms tegenstrijdige doelen worden nagestreefd.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in