AI is een hype: implementatie strandt op strategische focus
- AI wordt door organisaties als veelbelovend gezien, maar levert weinig op in de praktijk
- Tijdgebrek en gebrek aan expertise vormen de grootste obstakels
- Leiderschap en cultuurverandering zijn cruciale, maar vaak onderbelichte factoren
Organisaties erkennen het belang van verbetering. De inzet van data en AI lijkt veelbelovend. Toch blijft verbetering uit, zo blijkt uit De Nationale VerbeterBarometer van Bureau Tromp. Van de ondervraagden ziet 75% AI als veelbelovend, maar de effectiviteit blijft laag, namelijk 3,4 op een schaal van 10.
Verbeteringen aanbrengen in de bedrijfsvoering is een wens van vrijwel elke organisatie. Veel initiatieven blijven echter steken in de uitvoering. De belangrijkste obstakels zijn tijdgebrek (31%), onvoldoende draagvlak (21%) en lage motivatie van medewerkers (gemiddelde score 6,2). Uit het rapport blijkt dat vooral tijdgebrek sterk is toegenomen ten opzichte van de 2023-editie als reden dat bedrijfsprocessen niet verbeteren.
In 2023 noemde bijna 20% van de respondenten dit argument, in 2025 is dit met ruim 31% het meest genoemde obstakel. De onderzoekers signaleren een paradox. De onderzochte bedrijven zien efficiëntie verhogen als topprioriteit (49%), maar de tijd ontbreekt om daadwerkelijk aan verbeteringen te werken.
Effectiviteit inzet data en AI onvoldoende
Veel organisaties zien verbetering mogelijk door meer gebruik te maken van data. De meest genoemde toepassing is het monitoren van KPI’s (33%), gevolgd door procesoptimalisatie (24%). Data-analyse is echter nog geen motor voor innovatie of strategische verbetering. De belangrijkste problemen waar organisaties tegenaanlopen zijn slechte datakwaliteit (32%) en gebrek aan analysevaardigheden (27%).
In bijna 40% van de ondervraagde bedrijven speelt het gebruik van AI geen rol. Bij de organisaties die er wel mee aan de slag zijn gegaan, ligt de effectiviteitsscore gemiddeld op 3,4 uit 10.
Bij ruim een derde (35%) is de effectiviteit zelfs 0. Dat betekent dat veel organisaties ‘iets met AI doen’ zonder dat het echt waarde toevoegt aan verbeteren.
Het gebruik blijft beperkt tot experimenten. Het AI-gebruik is sterk gericht op het verbeteren van interne efficiëntie. Strategische en klantgerichte toepassingen staan nog in de kinderschoenen, concluderen de onderzoekers. Gebrek aan expertise wordt door zo’n 45% van de ondervraagden als belangrijkste reden genoemd dat AI-gebruik niet van de grond komt, gevolgd door complexiteit (19%) en tijdgebrek (17%). Kosten en ethische bezwaren worden met ieder 10% ook als belemmering gezien.
De onderzoekers noemen het verder opvallend dat bijna 11% van de respondenten zegt geen nieuwe technologie nodig te hebben. Ze verklaren dit uit een beperkte strategische focus bij deze organisaties, een afwachtende houding of een onbekendheid met de mogelijkheden.
Ontbrekend leiderschap is grootste probleem
Een andere opmerkelijke conclusie is dat weerstand in de organisatie bekend staat als een van de lastigste problemen tegen verandering. Ook in dit onderzoek komt dat argument naar voren bij 12% van de ondervraagden. Toch scoren leiderschap (23%), eigenaarschap van de verandering (24%) en samenwerking (19%) allemaal hoger als kritische factoren.
Bijzonder is dat, ondanks dat weerstand tegen verandering vaak een belemmerende factor is, ruim 13% van de organisaties aangeeft geen enkele activiteit te ondernemen om te werken aan cultuurverandering. Als zinvolle interventies worden genoemd trainingen (38%), coaching (18%), feedbackmomenten (14%), leiderschapssteun (23%) en extra tijd om de verandering eigen te maken (17%)
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee