Overslaan en naar de inhoud gaan

AI-integratie in applicaties en in software-ontwikkeling is flink pijnpunt voor techleiders

Techleiders zien in gerichte inzet van AI-mogelijkheden nut voor het verbeteren van features en functionaliteit van applicaties, maar lopen daarbij tegen problemen aan. Het integreren van AI in applicaties is in de praktijk een groot pijnpunt, meldt ICT-onderzoeksbureau Gartner. Een ander pijnpunt is het gebruik van AI-tools om workflows voor software engineering te versterken.

AI integreren in workflows
AI op de werkvloer
Amazon

Het inbouwen van AI-mogelijkheden in applicaties geldt als het grootste pijnpunt onder techleiders, meldt Gartner. Meer dan driekwart (77%) van de 400 respondenten in een recent onderzoek door het tech-onderzoeksbureau noemt deze gerichte vorm van AI-inzet een aanzienlijk of redelijk groot pijnpunt. Praktische problemen met AI-gebruik voor software engineering is bij iets minder (71%) techleiders een pijnpunt.

'Execution is niet makkelijk'

CEO's zien AI als de technologie die de grootste impact zal hebben, stelt Gartner-analist Jim Scheibmeir. Hij ziet dan ook dat er veel interesse is bij bedrijven om AI-agents te kunnen bieden aan klanten en gebruikers. Scheibmeir constateert echter dat ondanks die focus van businessleiders op AI-technologie plus de toenemende hype rond AI het in de praktijk nog moeilijk is. "Uitvoering is niet makkelijk", verklaart hij in het persbericht over dit onderzoek.

Naast AI-integratie in (bestaande) applicaties, bijvoorbeeld met oog op agentic AI, blijkt het ook moelijk om software engineering te voorzien van veelbelovende AI-hulp. Gartner adviseert techleiders die AI hiervoor willen benutten om te kiezen voor veelomvattende AI-gerichte applicatie-ontwikkelplatforms, óf voor leveranciers daarvan met het beste ecosysteem.

Kritieke keuzes

Dit dan in plaats van een combinatie van verschillende leveranciers, AI-modellen (LLM's) en AI-diensten te benutten. Zo'n - versplinterde dan wel best-of-breed - benadering levert namelijk veel (integratie)werk op. Gebruik van verschillende leveranciers, LLM's (large language models) en services hindert opschalen, hergebruik en consistentie op een techterrein dat volgens Gartner nog redelijk jong en nieuw is.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in