Overslaan en naar de inhoud gaan

Waarom de Criteo-boete mogelijk grote impact heeft voor veel websitehouders

De Franse toezichthouder CNIL legde het reclametechnologiebedrijf Criteo eerder deze week een geldboete op van 40 miljoen euro voor het opstellen van gebruikersprofielen en deze te verkopen. De uitspraak kan enorme gevolgen hebben voor veel grote Nederlandse websites, legt privacy-jurist Floor Terra van Privacy Company uit aan AG Connect.
Hamer rechter
© Shutterstock
Shutterstock

Criteo kon volgens de Franse toezichthouder niet aantonen dat het toestemming had om profieldata te verwerken van een groep online gebruikers, nadat organisaties voor burgerrechten Privacy International en None of Your Business klachten hadden ingediend. Criteo plaats cookies op computers, leest ze uit en stelt profielen op die op een online marktplaats worden verkocht aan adverteerders. Het probleem: volgens de toezichthouder gaf niet iedere gebruiker daar toestemming voor.

Het is voor websitehouders in de praktijk vrijwel altijd moeilijk om aan te tonen dat er rechtmatig toestemming is verkregen van bezoekers om ze te tracken voor online-advertenties, zegt Terra. Wanneer iemand bijvoorbeeld cookies heeft geaccepteerd, maar de toestemming daarvoor later toch weer intrekt, dan moeten de gegevens van diegene uit de hele keten verwijderd worden. “Vrijwel alle websites, en zeker de advertentienetwerken, doen dit structureel fout.” Volgens Terra is het voor advertentienetwerken heel moeilijk om hier een goed werkend mechanisme voor te ontwikkelen.

Handhaving is nieuw

Hoewel de boete voor Criteo is afgezwakt van 60 naar 40 miljoen, kan deze grote impact hebben voor websites. “Uit de inhoud blijkt dat de Franse toezichthouder is begonnen met handhaven op online tracking, dat is een relatief nieuwe ontwikkeling.” Volgens Terra werd er de afgelopen jaren heel weinig gehandhaafd op cookiewetgeving.

Een nieuw aspect aan de Franse boete is dat de toezichthouder deze keer wijst op gemaakte afspraken tussen het advertentienetwerk en de websites. “Wat nu volgt, is dat advertentienetwerken. om nieuwe boetes te voorkomen, zelf moeten handhaven bij websites of zij aan regels voldoen. Wanneer websites, bijvoorbeeld een NU.nl, fouten maken, zal het advertentienetwerk maatregelen moeten nemen.”

Het is voor Terra, die de ontwikkelingen rondom cookiewetgeving nauwgezet volgt, de eerste keer dat hij bij een handhavingsactie ziet terugkomen dat partijen in de advertentieketen elkaar moeten gaan aanspreken. Volgens Terra zijn bovendien veel grote Nederlandse websites afhankelijk van het advertentienetwerk van Criteo.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in