Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoezee voor IT Nederland

Deze blog schrijf ik vanaf de zolder. Natuurlijk. Kort voordat ik aan deze blog begon, stuurde ik de laatste teksten en beelden voor het aprilnummer naar de eindredacteur – locatie Bergschenhoek – die vanaf haar werkkamer die weer doorstuurt naar onze vormgever – normaal locatie Alphen aan de Rijn, nu locatie Almere.
© Hans Splinter
Hans Splinter

Na wat heen en weer gepingpong tussen locatie Utrecht, locatie Bergschenhoek en locatie Almere zal het magazine via de drukpersen in Werkendam bij de lezer op de mat komen te liggen. In de tussentijd hebben er waarschijnlijk al twintig nieuwsoverleggen via een videovergadering plaatsgevonden en wordt in allerlei cloudplanningen plannen gesmeed voor de komende nummers.

Terwijl ik dit schrijf, voert mijn man videogesprekken met zijn opdrachtgever. Mijn buurvrouw van nummer 7 overlegt met haar team. De buurman van nummer 12 keurt wat facturen goed in de online tool. Zijn oudste zoon kijkt Netflix, terwijl de jongste dochter naar de onderwijzer luistert die digitaal nog wat uitlegt. De buurman van nummer 11 bouwt een applicatie in een niet nader te noemen online omgeving. Die applicatie gaat over twee weken live.

Toen twee weken geleden werkend Nederland in allerijl gevraagd werd zoveel mogelijk thuis te werken, was het een flinke stresstest

De Vinexwoonwijk waar mijn huis staat, is in twee weken veranderd in een bedrijventerrein met organisaties in allerlei soorten en maten. Er wordt niet alleen gewerkt, er wordt onderwijs gevolgd en jonge kinderen vermaakt met filmpjes van opa’s en oma’s die op afstand zitten.

Toen twee weken geleden werkend Nederland in allerijl gevraagd werd zoveel mogelijk thuis te werken, was het een flinke stresstest. Laptops moesten uit kasten worden getrokken, worden besteld en ingericht, applicaties moeten worden klaargemaakt en bedrijfsprocessen worden aangepast. De IT draaide overuren. IT-helden die we de afgelopen weken spraken, hadden het over het dubbel aantal telefoontjes op een servicedesk, bandbreedte bijschakelen en collega’s die moesten worden getraind in het gebruik van samenwerkingstools.

We hebben amper storingen gezien

En nu twee weken verder – nu het overleggen met collega’s via een scherm bijna gewoon begint te worden – kunnen we eigenlijk concluderen dat het goed gaat, heel goed zelfs. Natuurlijk zijn er systemen overbelast: Magister lag er even uit, Microsoft Teams haperde wat. Uit ons onderzoek naar thuiswerken kwamen ook andere zorgen als security-uitdagingen of haperende VPN’s. Of “de vrouw die ineens ook een werkplek wilde”. Maar we hebben amper storingen gezien.

Hoera voor Nederland. Waar de digitale infrastructuur goed geregeld is. Hoera voor onze Nederlandse IT. Die de afgelopen weken het zweet uit zijn oksels rende om het voor zijn organisatie allemaal goed en veilig te regelen.

Misschien moeten we moeten nog weken in deze digitale werkelijkheid werken. Voor de eerste stresstesten is digitaal Nederland glansrijk geslaagd.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in