'False precision grootste fout in softwareindustrie'

“Dat leidt tot heel veel onzekerheid in het ontwikkelproces, en resuteert in veel overbodig werk.”
Volgens Royce gaat veertig procent van de ontwikkelinspanning in de traditionele waterval-aanpak verloren aan ‘scrap’ en ‘rework’, en een groot deel daarvan wordt door ‘false precision’ in de requirements veroorzaakt. Uit dit inzicht is de Agile-ontwikkelmethode voortgekomen. Om overbodig werk te voorkomen moet eerst zoveel mogelijk van de onzekerheid vooraf worden opgehelderd. Bijvoorbeeld door niet eerst de verschillende software-units te bouwen en te testen, zegt Royce.
“Beter is eerst een rudimentaire ‘executable’ versie van de unit te maken en dan te testen of die goed integreert met de architectuur. Als je dat doet krijg je de lastige en ‘malignant’ veranderingen in een vroeger stadium voor je kiezen. Doe je dat niet dan krijg je die veranderingen pas op je bord als de units klaar zijn en moet je veel meer werk verzetten om het alsnog aan de praat te krijgen.”
Het houdt volgens Royce voor projectmanagers in dat ze 'incomplete dingen moeten gaan managen'. Dat is lastiger, maar zal de productiviteit van een ontwikkelteam sterk verhogen. Royce zei ook dat de meeste productiviteitswinst in software-ontwikkeling behaald kan worden in teamverband. “De productiviteit van ontwikkelaars die de juiste tools gebruiken heeft ongeveer zijn limiet wel bereikt. Maar de productiviteit van een team kan door betere samenwerking en een betere samenwerking van meerdere teams enorm omhoog.”
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee