Overslaan en naar de inhoud gaan

Amazon laat AI samenvattingen van recensies genereren

Amazon gaat generatieve AI inzetten op zijn webshop, om samenvattingen te genereren van klantrecensies. De gedachte is dat gebruikers zo snel een indruk kunnen krijgen van wat anderen vinden van een product, zonder dat ze allerlei recensies hoeven te lezen.

Gegenereerde samenvatting op Amazon
Amazon

Amazon toont de samenvatting als een korte paragraaf aan de rechterkant van de detailpagina van producten, aldus het bedrijf in een aankondiging. In de samenvatting staan veelvoorkomende meningen van klanten genoemd, bijvoorbeeld dat gebruikers tevreden zijn over het gebruiksgemak of de stabiliteit van een product.

Daarnaast staat onder de samenvatting een aantal productkenmerken vermeld. Gebruikers kunnen daarop klikken om te filteren op recensies die specifiek dat kenmerk benoemen. Wil iemand dus meer te weten komen over de prestaties van een product, dan kan er op de knop 'prestaties' geklikt worden om te zien wat anderen daarover zeggen. 

AI is zo betrouwbaar als zijn data

Pijnpunt voor Amazon is wel dat het bedrijf al jaren last heeft van neppe en misleidende recensies over producten, benadrukt TechCrunch. In 2020 blokkeerde het bedrijf bijvoorbeeld 200 miljoen neppe recensies. Daarnaast komt het voor dat verkopers van producten betalen voor goede recensies. Amazon heeft daar al diverse rechtszaken over aangespannen. 

Dergelijke misleidende of neppe recensies kunnen dus ook terechtkomen in de gegenereerde samenvattingen, aangezien die volledig op de achtergelaten recensies gebaseerd zijn. Dat betekent dat de samenvattingen dus niet altijd betrouwbaar zijn, net zoals niet alle recensies betrouwbaar zijn.

Amazon zelf benadrukt in zijn aankondiging dat het hier wel actie op onderneemt. Zo bevat de samenvatting alleen informatie van de groep gebruikers die Amazon vertrouwt en alleen van geverifieerde aankopen. Ook zegt het bedrijf dat het blijft investeren in het tegengaan van neppe recensies. Daarvoor zet het bijvoorbeeld machinelearning-modellen in die duizenden datapunten analyseren om vast te stellen hoe groot de kans is dat een recensie nep is. Verder worden "geavanceerde fraudedetectietools" ingezet om neppe recensies te voorkomen. 

Eerste gebruikerstests

De nieuwe samenvattingen zijn nu alleen nog beschikbaar voor een kleine groep gebruikers in de VS. Amazon gebruikt deze eerste test onder gebruikers om de AI-modellen verder bij te stellen, zodat ze effectiever worden. Wanneer de feature verder uitgebreid wordt, is nog niet bekend.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in