Development

Cloud
Cloud

Wildgroei aan SaaS-applicaties?

Een gemiddelde enterpriseorganisatie gebruikt 1427 verschillende clouddiensten

© CC0 - Pixabay Geralt
15 juni 2018

Veel organisaties ondergaan momenteel een digitale transformatie, waardoor het gebruik van Software-as-a-Service-(SaaS)-toepassingen aanzienlijk is toegenomen: van CRM- tot analytics-pakketten en HR-systemen.

Voor elke denkbare zakelijke behoefte is er nu een SaaS-applicatie. En organisaties gaan hier volledig in mee in de hoop werknemers productiever en effectiever te maken in hun dagelijkse werk. Is de toename van het aantal SaaS-applicaties een potentieel probleem of kunnen organisaties hier juist de vruchten van plukken?

Het groeiende SaaS-ecosysteem heeft bedrijven veel goeds gebracht. Het stelde hen in staat 'best of breed'-toepassingen in te zetten om te voldoen aan specifieke vereisten, in plaats van het doorvoeren van een ‘one size fits all’-aanpak. Het resultaat is SaaS-sprawl, wat vaak omschreven wordt als een wildgroei aan SaaS-applicaties. Volgens McAfee gebruikt een gemiddelde enterprise-organisatie 1427 verschillende clouddiensten en maakt de gemiddelde werknemer in zijn dagelijkse werkzaamheden actief gebruik van 36 verschillende clouddiensten. Zo werken ze alleen al met gemiddeld negen samenwerkingstools  en vijf tools voor het delen van content.

Het lijdt geen twijfel dat het merendeel van deze applicaties wel degelijk toegevoegde waarde biedt,  maar wanneer binnen een organisatie SaaS-sprawl ontstaat, wordt zij met nieuwe uitdagingen geconfronteerd.

Datasilo's

De belangrijkste en misschien wel meest vervelende uitdaging is het ontstaan van datasilo's. Elke SaaS-applicatie heeft haar eigen databron en produceert haar eigen data. Dit hoeft geen probleem te zijn, maar uit onderzoek blijkt dat meer dan een vijfde van de zakelijke datagebruikers (21 procent) niet weet over welke data andere afdelingen beschikken. Dit kan betekenen dat verschillende afdelingen onvolledige of juist dubbele data hebben over één klant of project. In het geval dat bij een klantvraag meerdere afdelingen betrokken zijn en deze niet met dezelfde informatie werken, is het bijna onmogelijk om die vraag efficiënt en nauwkeurig te beantwoorden. Daarnaast blijkt uit dit onderzoek dat datasilo’s bedrijven jaarlijks 140 miljard dollar kosten.

Tekort

SaaS-sprawl veroorzaakt niet alleen verschillende datasilo's, maar het zadelt IT-teams ook op met de zorg om dit probleem op te lossen. Het is niet eenvoudig om precies bij te houden welke SaaS-applicaties werknemers downloaden of kopen. En dan hebben we het nog niet over het bijkomende onderhoud, beheer en de integratie van het totale applicatielandschap. Medewerkers moeten te allen tijde toegang hebben tot de data die ze nodig hebben en zich houden aan de geldende beveiligings- en privacyregels. Door deze vraag ontstaat een tekort aan personeel op de IT-afdeling en raakt zij overbelast, waardoor IT’ers zich niet kunnen richten op de projecten die daadwerkelijk waarde toevoegen en innovatie stimuleren.

SaaS-sprawl niet noodzakelijk slecht

Ondanks de uitdagingen die het fenomeen zeker met zich meebrengt, is SaaS-sprawl niet noodzakelijk slecht. Wanneer bedrijven de juiste strategie volgen voor het toepassen van SaaS-applicaties en hun applicatie-ecosysteem daarbij op orde krijgen, kunnen ze profiteren van alle voordelen die SaaS biedt.

Reactie toevoegen