Innovatie & Strategie

Infrastructuur
SRV-wagen

Samen Rationeel Verkopen

De SRV is weer helemaal hip en happening.

© CC BY SA 2.0 - Flickr.com Sebastiaan ter Burg
13 november 2019

De impact van internetaankopen op het milieu is niet meer te ontkennen. Vaak komen er dagelijks meerdere bezorgers bij u aan de deur om allerlei zaken af te leveren. Lukt afleveren herhaaldelijk niet, dan is er nog het afhaalpunt bij de lokale supermarkt.

Er gaan stemmen op om dat bezorgen te gaan stroomlijnen, zodat je maar één keer hoeft te rijden. De thuiswinkelbranche heeft onlangs gepleit om selectief te zijn met spoedbezorgingen. Die zouden veel minder goed zijn voor het milieu dan een dag later te plannen leveringen, zodat er met volle(re) wagens gereden kan worden. Bij dat stroomlijnen wordt ook aan elektrische auto's gedacht. Sterker nog, Picnic, de nieuwe onlinesupermarkt bezorgt elektrisch. Lang niet overal, dat dan weer niet.

Ik had een déjà vu over het idee van voormalig Philipstopman Cor Boonstra. Die bedacht eind zestiger jaren het concept van de SRV-man, ja echt wel! SRV stond voor Samen Rationeel Verkopen, en dit was een samenwerking van landelijke groothandels die daarvoor alleen aan melkhandelaren leverden. Zeg maar een elektrische melkboer met allerlei extra dingen in de verkoop, zodat je je dagelijkse boodschappen gemakkelijk aan huis kon doen.

Een jaar na de geboorte van het web in 1994 werd het fenomeen SRV-wagen opgeheven: niet meer van deze tijd, de emancipatie, het veel grotere assortiment van supermarkten, deden het concept de das om. Door datzelfde internet heeft een fysieke supermarkt tegenwoordig echter een klein assortiment ten opzichte van de internetvariant, waar de schaalgrootte weer vele malen groter is dan de ouderwetse stenen winkel.

Ik zou dus willen pleiten voor de terugkeer van de SRV-wagen in een modern jasje. Het zou helemaal niet zo gek zijn om internetaankopen te distribueren via de bestaande supermarktlogistiek. Als je dan toch je boodschappen online bestelt bij de supermarkt en ze laat bezorgen, dan kan men meteen de rest ook bezorgen.

Boodschappen, pakketjes, post, en een praatje kunnen dan mooi gecombineerd worden met zo'n mooie Spijkstaal SRV-wagen. Elektrisch is helemaal van deze tijd. Door internet is thuiswerken veel algemener, dus we zijn vaker thuis en kunnen boodschappen aannemen. Alternatieven te over: je kunt de deur via de app opendoen voor de SRV-man en via de webcam zie je dat het allemaal klopt. En het assortiment: dat wat er wereldwijd via internet te koop is. De SRV is dus helemaal hip en happening.

Alle mitsen en maren aan de SRV-formule destijds zijn door de diffusie van internet in de maatschappij als sneeuw voor de zon verdwenen.

Leve de man van de SRV van je Hyper-TTP!!

Magazine AG Connect

Dit artikel is ook gepubliceerd in het magazine van AG Connect (oktobernummer 2019). Wil je alle artikelen uit dit nummer lezen, klik dan hier voor de inhoudsopgave.

Reactie toevoegen