Development

Software-ontwikkeling
Modelleren in 1 dag

Modelleren in 1 dag

Natuurlijk, wiskunde is lastig te begrijpen. Dat ligt ook aan degene die het uit moeten leggen.

© CCO/Pixabay Geralt
7 november 2018

Tv-producent Marc Dik stuurt een tweet over zijn dochter die huilend thuiskomt vanwege een onvoldoende voor wiskunde. Honderden steunbetuigingen. Men snapte er zelf ook nooit wat van. Sommigen kunnen het gewoon niet. Sinus en cosinus zijn de hoofdschuldigen. Kortom: stop met het treiteren van leerlingen met wiskunde!

Scanderende primatenbreinen. Uit Egyptische papyrusfragmenten van 2000 jaar voor Christus blijkt al dat goniometrie onderdeel was van de menselijke beschaving. Universele noties dus: van piramides tot Facebook.

Een samenvatting van 10.000 pagina's geschiedenis reduceert tot 100 pagina's. Een samenvatting van 100 pagina's wiskunde reduceert tot 10.000 pagina's vanwege alle nodige extra uitleg. Ik snap die bijval natuurlijk wel: frustratiereductie.

Deze extreem hoge efficiëntie van de wiskundige taal staat effectiviteit bij het leren danig in de weg

Wiskunde is een ultra-efficiënte taal om de werkelijkheid megaprecies in modellen te vangen; en dat in een paar symbolen. Deze extreem hoge efficiëntie staat effectiviteit bij het leren danig in de weg.

Hoe krijg je dat nu uitgelegd?

Richard Feynman, Nobelprijswinnaar voor Natuurkunde, stelde dat als je het zelf niet kunt uitleggen op basisniveau, dat je het dus zelf niet begrijpt. Dus docenten moeten echt goed zijn, en dat lijkt niet altijd het geval. Een alternatief is peer teaching: men legt het elkaar uit. Neem bijvoorbeeld Hicham Boulahfa, destijds student aan de UvA. Hij trok volle zalen van medestudenten met gratis bijles. "Ik praat zo snel, omdat ik zeven hoofdstukken zal behandelen". Reacties van zijn medestudenten: hij snapt precies hoe wij denken. Van dit soort mensen zijn er veel meer nodig.

Mijn neefje haalde in zijn diensttijd een 1 voor zijn eindexamen wiskunde. Einde oefening; in drie weken herexamen afleggen met een 7 is onmogelijk zonder enige voorkennis van het vak. In drie weken bootcamp leerde ik hem drie van de vier havo-onderwerpen; voor statistiek was geen tijd. Hij slaagde met een 7, zowel schriftelijk als mondeling waren overtuigend. De examinatoren konden het eerst niet geloven, maar toen hij binnenkwam met een T-shirt met de integraalformule van Cauchy erop en ook nog uit wist te leggen hoe dat zat, begrepen ze direct dat hij het in de vingers had. Dat is geen magie. Een docent moet de materie volkomen beheersen, echt snappen hoe studenten denken, en zich precies kunnen voorstellen wat hun opbreekt, net als Hicham Boulahfa.

Een docent moet de materie volkomen beheersen

Pleiten voor beter of ander onderwijs is onderdeel van de oplossing. Jammer, dat wijzen naar goniometrie dat in een week van 0 tot eindexamenniveau is over te brengen. Waarom geen documentaire maken, bijvoorbeeld met cosinus-similariteit, zodat studenten snappen hoe het toch komt dat Facebook zo razendsnel weet welke gebruikers veel gemeen hebben?

In de VS is het arbeidsperspectief van wiskundigen uiterst positief: de komende tien jaar groeit de vraag met 33% en dat is veel sneller dan het gemiddelde. Reden: de almaar groeiende databerg.

De verwachte groei is zelfs hoger dan voor software developers: die wordt geschat op 24% het komende decennium, wat ook niet mis is.

Zonder gonio geen software-engineering. Uitleg is tegenwoordig zoveel beter dan in de tijd van Marc Dik, met mooie animaties en het onvolprezen Wolfram Alpha.

Wellicht tijd voor een nieuw tv-format: modelleren in 1 dag?

Magazine AG Connect

Chris Verhoef is vaste columnist van AG Connect. Hij levert elke editie van het magazine een bijdrage. Deze column stond in het AG Connect nummer 10, 2018. Wil je alle artikelen uit dit nummer lezen, klik dan hier voor de inhoudsopgave.

Reactie toevoegen