Overslaan en naar de inhoud gaan

De I-strategie Rijk de maat genomen

In september 2021 is de I-strategie Rijk 2021-2025[1] gepubliceerd met als ondertitel “Doorpakken op digitale transformatie”. In deze strategie zijn de tien belangrijkste thema’s voor de informatievoorziening van het Rijk voor de komende jaren opgenomen. Deze thema’s zijn bepaald door de CIO’s van alle ministeries en hun grote uitvoeringsorganisaties.
I-Strategie Rijk 2021-2025
© Rijksoverheid
Rijksoverheid

Lourens Visser, CIO Rijk, geeft aan dat de CIO’s van het Rijk samen de handschoen oppakken om de veranderkracht van digitalisering te benutten[2]. Visser positioneert de I-strategie als een routekaart die meebeweegt met technische en maatschappelijke ontwikkelingen. Hij hoopt daarmee het vertrouwen in de digitalisering van de overheid te verbeteren en tegelijkertijd met digitalisering bij te dragen aan vertrouwen van de burger in de overheid[3].

Gezien ons aller belang bij hierbij hebben we I-strategie kritisch onder de loep genomen. Dit doen we op basis van onze eerdere gepubliceerde succesfactoren voor een digitale strategie[4].

Onze conclusie is dat met deze I-strategie Rijk een goede stap wordt gezet. Positief aan de I-strategie vinden wij dat het een initiatief is van de Rijksoverheid én de grote uitvoeringsorganisaties, dat vanuit de actualiteit thema’s en concrete speerpunten zijn benoemd, dat er commitment blijkt om daarmee aan de slag te gaan en dat er praktijkvoorbeelden worden gegeven die de thematiek tastbaar maken. Daarnaast biedt de opzet van de I-strategie houvast om als menukaart, template en benchmark te dienen. Er wordt veel gedaan aan het uitdragen van de I-strategie en er wordt verbinding gezocht met bijvoorbeeld gemeenten.

Tegelijkertijd is de I-strategie Rijk vooral een CIO initiatief. De “business” staat op afstand. Vergezichten hoe de digitale overheid eruit gaat zien en welke ingrijpende veranderingen in business- en operating model daarvoor nodig zijn, blijven nagenoeg buiten beeld. Wij zien de I-strategie dan ook vooral als voorwaardenscheppend. Er is een fundament gelegd voor samenwerking en besturing en prioriteiten zijn bepaald. Het succes van de I-strategie Rijk gaat afhangen van de manier waarop departementen en uitvoeringsorganisaties hun digitale transformatie concreet gestalte gaan geven. Daarbij spreken we de hoop uit dat deze instanties in hun strategie duidelijk maken op welke manier data en technologie tot nieuwe producten en diensten leiden en wat de impact daarvan is op het operating model en uiteindelijk op burgers en bedrijven. Dan wordt zichtbaar wat het doel is van de digitale transformatie van het Rijk.

Noot van de redactie: Van den Berg en Brongers diepen hun analyse verder uit in een publicatie in zusterblad iBestuur. [5].

[1] https://www.digitaleoverheid.nl/overzicht-van-alle-onderwerpen/i-strate…

[2] https://www.agconnect.nl/artikel/hoe-het-rijk-het-vertrouwen-digitalise…

[3] https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:684654879877738496…

[4] https://www.agconnect.nl/artikel/een-digitale-strategie-nooit-af

[5] https://ibestuur.nl/podium/de-i-strategie-rijk-de-maat-genomen

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in