Overslaan en naar de inhoud gaan

Een digitale strategie is nooit af

Het ontwrichtende effect van de digitale transformatie is onmiskenbaar. Een belangrijke component van een digitale transformatie is de digitale strategie. Die moet helder maken wat een organisatie wil bereiken met data en technologie. Klaas Brongers en Martin van den Berg constateren dat organisaties in hoge mate voldoen aan succesfactoren voor een digitale strategie maar dat een digitale strategie nooit af is.
digitale strategie
© Shutterstock
Shutterstock

Om een beeld te vormen hoe een digitale strategie[1] in de praktijk wordt toegepast hebben wij gesproken met verantwoordelijke managers voor de digitale transformatie van zeven verschillende organisaties: een zorgconcern, een pensioenuitvoerder, een ziekenhuis, een verzekeraar, een grote gemeente, een universiteit en een aanbieder van IT-oplossingen. Wij hebben nagegaan in hoeverre negen succesfactoren voor een digitale strategie daadwerkelijk benoemd worden, waarbij de mate waarin varieert van “nadrukkelijk benoemd” tot “niet benoemd”. In tabel 1 zijn de resultaten samengevat.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in