Development

Privacy
Butlers

Butlers

Systemen schaden telkens ons vertrouwen, terwijl we mensen blijven wantrouwen.

© Pixabay
5 september 2019

Wie een miljoen vrij te besteden heeft, die is welkom bij een private bank. Bij een private bank krijg je een relatiemanager. Iemand die jouw financiële situatie door en door kent en die je helpt met handige trucjes om nog meer uit je geld te halen.

Ik heb eens voor zo’n private bank gewerkt. “Wij willen de financiële butler van onze klanten zijn”, vertelden ze. “Zo dicht mogelijk op de huid van de klant zitten, zodat we elk moment van de dag dát kunnen bieden wat de klant nodig heeft”. Geweldig toch, zo’n private bank? Ik moet het doen met een gewone retail bank en krijg dus geen financiële butler. Niemand die dag en nacht paraat staat om mij financieel te adviseren.

Máár, mijn gewonemensenbank heeft een ander plan. Zo’n echte butler is te duur voor arme klanten zoals wij, maar een geautomatiseerde butler kost natuurlijk haast niets! Ze maken een systeem dat continu met mij meedenkt en mij diensten aanbiedt zodra het merkt dat ik die goed zou kunnen gebruiken. Een poor man’s financiële butler, een klein stukje private banking voor u en mij!

Maar dan zijn de poppen aan het dansen! Iedereen boos omdat de bank ineens zou meekijken met onze transacties. Onze privacy wordt geschonden! Natuurlijk, die relatiemanager bij de private bank is niet geïnteresseerd in transacties op je betaalrekening, maar ziet wel allerlei andere privacygevoelige dingen langskomen. Als ik bij een winkel betaal, verwacht ik dat mijn bank ook daadwerkelijk geld overmaakt aan die winkel én ik wil graag dat mijn bank detecteert wanneer mijn rekening misbruikt wordt. Daarvoor zullen hun systemen toch echt alle transacties ‘moeten inzien’. Maar nee, iedereen op de achterste benen.

Een geautomatiseerde butler kost natuurlijk haast niets

Dagelijks vertrouwen we ons hebben en houwen toe aan systemen. We praten, ruziën, vrijen en snurken met Siri, Alexa en Google Assistant in onze broekzak of op ons nachtkastje. Vierentwintig uur per dag staan zij paraat om onze boodschappenlijstjes bij te houden, ons de weg te wijzen en al onze vragen te beantwoorden. Het is dat een echte butler ook ’s morgens de gordijnen opendoet, ontbijt maakt en de kreukels uit de krant strijkt, anders zou hij helemaal vervangen kunnen worden door Siri en consorten. En dan blijkt dat er echte mensen zo nu en dan meeluisteren met onze stemgestuurde assistenten. Iedereen weer geschokt! Onze privacy!

Gek hoe we de ene keer systemen vertrouwen en mensen niet, en de andere keer juist andersom. Als mijn bank, mijn butler of een spraakassistent mijn gegevens gaat verkopen aan partijen die ik niet ken, als mijn informatie handelswaar wordt, dán wordt het pas gevaarlijk. Mens of machine maakt daarbij niet uit.

Magazine AG Connect

Dit artikel is ook gepubliceerd in het magazine van AG Connect (augustusnummer 2019). Wil je alle artikelen uit dit nummer lezen, klik dan hier voor de inhoudsopgave.

Reactie toevoegen