Development

Juridische zaken
Epic Games

Apple, neem de gamers niet voor lief

Met de gamers jaag je ook je omzet weg.

© CC0 - Unsplash.com Joshua Hoehne
25 september 2020

De strijd tussen Apple en speluitgever Epic Games heeft de afgelopen tijd behoorlijk wat aandacht gekregen. De vraag is echter of dit wel de heuvel moet zijn waar Apple op wil sterven. Met zijn huidige strategieën jaagt het bedrijf namelijk mogelijk een aanzienlijk deel van zijn gebruikers en omzet weg.

Voor wie het allemaal even kwijt is een kleine recap: Epic Games, maker van het populaire spel Fortnite, wilde niet langer 30 procent van zijn omzet die via iOS gegenereerd wordt, afstaan aan Apple. Daarop besloot het bedrijf een eigen ingebouwd betaalsysteem als alternatief aan te bieden, maar dat mag volgens de regels van Apple niet. Fortnite verdween dus uit de App Store, waarop Epic Games een rechtszaak begon.

De gevolgen van deze ruzie blijken ondertussen significant. Niet alleen is Fortnite uit de App Store verdwenen, Apple heeft de rechter ook om toestemming gevraagd om de Unreal Engine van Epic Games te mogen weren uit de App Store. Deze engine is één van de meest populaire engines voor game-ontwikkeling en de basis van diverse geliefde spellen, zoals PUBG Mobile en Mortal Kombat. Haal je de Unreal Engine weg van iOS, dan raak je dus ook flink wat ontwikkelaars buiten Epic Games, en daarmee ook de gamers zelf. Sterker nog: Apple raakt waarschijnlijk zichzelf. In de eigen Apple Arcade (Apples abonnementsdienst voor games, red.) zitten immers ongetwijfeld ook games die met de Unreal Engine gemaakt zijn.

Maar Apple weert met zijn beleid ook andere gamediensten van zijn platform. Zo zijn de nieuwe cloud gaming-diensten Google Stadia en Microsoft xCloud niet welkom op iOS, meldde The Verge vorige maand. Via de diensten krijgen gamers namelijk toegang tot apps die Apple niet individueel kan reviewen en die niet los in ranglijsten of zoekopdrachten verschijnen. Dat gaat – net als eigen betalingssystemen – tegen de regels van de App Store in.

Gamers weg, omzet lager

Het game-aanbod op iOS slinkt zo behoorlijk. Bovendien zet je zo mogelijk kwaad bloed bij ontwikkelaars, die vervolgens niets meer voor iOS willen maken. De huidige strategie is daarmee niet verstandig voor een bedrijf als Apple, dat in ieder geval deels afhankelijk is apps. Zonder een goed gevulde App Store koopt immers niemand een iPhone.

Mobiele games blijken bovendien best een kleine goudmijn te zijn: naar verwachting genereert de mobiele game-industrie dit jaar meer dan 100 miljard dollar aan omzet, stelt app-analyticsbedrijf App Annie in zijn jaarlijkse State of Mobile-rapport. Zelfs al harkt Apple maar een klein deel van die omzet binnen, dan nog gaat het hier om significante bedragen.

De verwachting is daarnaast dat mobiel gamen met de komst van 5G nog verder gaat groeien. 5G levert namelijk een snellere en betrouwbaardere verbinding, waardoor games sneller gedownload zijn, de latency in games veel lager wordt en games beter gestreamd kunnen worden. 5G kan voor gamers dus een reden zijn om een nieuwe telefoon te kopen. Maar als iOS flink achterloopt in het game-aanbod omdat Apple allerlei games weert uit zijn App Store, bestaat de kans dat gamers massaal naar Android trekken.

Je bewijst hun gelijk

Apple kan bovendien ook op andere manieren gaan lijden onder zijn huidige aanpak. Diverse antitrust-toezichthouders hebben de App Store van Apple inmiddels in het vizier vanwege aantijgingen over machtsmisbruik met de App Store. Als je nu bepaalde partijen weert van de enige plek op heel iOS waar gebruikers apps kunnen downloaden, bewijs je dan niet juist hun gelijk? Apple kan als gevolg van dit soort beslissingen gedwongen worden zijn voorwaarden aan te passen. Dan was de huidige ruzie dus nutteloos en zijn gamers en ontwikkelaars voor niets boos gemaakt.

Natuurlijk, Apple haalt geld uit diverse producten in zijn bedrijf. Apps zijn slechts een klein onderdeel van hun verdienmodel. Maar als je relevant wil blijven op de smartphonemarkt, een (flink) graantje mee wilt pikken van een groeiende markt én buiten het vizier van mededingingstoezichthouders wil blijven, is het verstandig om de gamers te omarmen. Zelfs als dat betekent dat je misschien wat aan je eigen voorwaarden moet gaan sleutelen.

Reactie toevoegen
2
Reacties
e.meijer 25 september 2020 15:04

@Marcos: Ik had er inderdaad nog even bij kunnen zetten dat een rechter dit in eerste instantie heeft afgewezen. Maar de aanvraag van Apple waar ik het over heb is van 15 september, de afwijzing waar jij het over hebt is van augustus. Dus misschien dat daar nog verandering in komt?

MarcoS 25 september 2020 14:02

Jammer dat je er niet bij zet dat de rechter het afgewezen heeft dat Unreal engine ook geblokt wordt. Dit mag niet omdat dit andere partijen onevenredig zou schaden.