Management

Privacy
Privacy

Als we niet opletten helpt AVG innovaties om zeep

Gezocht: een klantgerichte functionaris gegevensverwerking

© CCO / Pixabay Michael Gaida
29 maart 2018

Nu de deadline van 25 mei 2018 voor de Europese privacyverordening AVG (Algemene verordening gegevensbescherming) nadert, zijn er talloze vacatures voor de functionaris Gegevensverwerking.

Een analyse van deze vacatures, quick and dirty, leert dat er veel overeenstemming is in de functie-eisen die de organisaties stellen.

Woorden als toezichthouden, controle, kennis van het privacyrecht, onafhankelijk komen bijna bij elke vacaturetekst voor. Positionering: meestal in de staf. Opvallend is, dat bij de functies vooral het ‘voldoen aan de richtlijn’ als doel wordt neergezet. Nergens lees ik expliciet dat zij de doelen van de organisaties moeten ondersteunen en de klant centraal moeten stellen. Zoals in de vacatureteksten staat, en ook de signalen die ik ontvang, zijn overheden en organisaties enorm voorzichtig geworden en is privacy geen middel meer, maar een doel.   

Ik krijg de indruk dat de angst regeert

Vanzelfsprekend is privacy een belangrijk goed en is de richtlijn bedoeld om te zorgen voor betere bescherming van persoonsgegevens, maar ik krijg de indruk dat de angst regeert. En dat helemaal uit het oog wordt verloren, dat het gebruik van data ook voordelig kan zijn voor de klant, dat het gemak én maatwerk kan opleveren. Mijn grootste angst is, dat de invoering gaat leiden tot extra verzwaring van de bedrijfsvoering, tot het belemmeren van de innovatie en uiteindelijk gaat ten koste van de klant. Wat er kan gebeuren is dat systemen zo moeilijk worden ingericht om te voorkomen dat er gehackt wordt, dat de verwerkingstijd sterk oploopt. Een korte bewaartermijn van de gegevens van bijvoorbeeld 2 jaar lijkt op het eerste gezicht geen probleem, maar wanneer een klant een chronische aandoening heeft en elke keer weer dezelfde gegevens voor zijn dossier dient aan te leveren, is voor hem de lol er snel af.

Uitsmijter

Kortom, als we niet opletten dan gaat deze richtlijn de innovatie niet alleen belemmeren, maar zelfs terugdraaien. De manier waarop de nieuwe richtlijn wordt geïmplementeerd, doet mij denken aan een functionaris gegevensbescherming als uitsmijter. Hij is inmiddels zo bang om een verkeerde persoon binnen te laten, dat hij bijna niemand meer binnenlaat. Ik hoop dat elke organisatie die bezig is met de implementatie van de richtlijn, een klantgerichte functionaris aanneemt. Een functionaris die zich zowel richt op het goed laten draaien van de organisatie als op de klant, want voordat je het weet, sta je als enige op de dansvloer en kun je de tent wel sluiten.

Reactie toevoegen