Beheer

Software-ontwikkeling
The Airbus Reloaded

The Airbus Reloaded

Iedereen reset eens in de zoveel tijd wel een telefoon of ander IT-device. Het wordt pas echt lastig als een vliegtuig moet worden gereboot.

Airbus British Airways © CC BY-SA 2.0 - Flickr.com Graham Haley
18 oktober 2019

We kennen het allemaal: een of ander IT-device doet ineens niets meer of doet gek. Een veelgehoord advies van experts is: uitzetten en weer aanzetten dat ding. Kortom: herstarten, of de stroom eraf, en enige tijd wachten tot de condensatoren zijn leeggelopen.

Er zijn vele varianten op, zoals het overbekende 'HAL INITIALIZATION FAILED', dat Windows 10-gebruikers kunnen tegenkomen. HAL is ongetwijfeld een knipoog naar Stanley Kubricks onfeilbare, pratende computer, de HAL-9000; "We are all, by any practical definition of the words, foolproof and incapable of error."

Nu is het nog tot daar aan toe als consumenten eens in de zoveel tijd een computer, tablet of smartphone moeten resetten, maar het is echt ernstig als je een vliegtuig moet resetten. Dat nu is precies het geval bij bepaalde vliegtuigen van Airbus. Je moet het ding elke 149 uur rebooten, maar een software-update kan het oplossen ...

Anders kan sprake zijn van communicatieverlies tussen de avionicssystemen en het netwerk. De gevolgen kunnen resulteren in onveiligheid. Een of andere interne timer moet worden gereset middels een power cycle. Dus echt de stroom eraf, niet alleen een softwareherstart. Er zijn twee software-updates beschikbaar, maar die moet je dan wel installeren. De EASA, de Europese veiligheidswaakhond voor rondvliegend materieel, heeft deze periodieke rebootrichtlijn al in 2017 uitgevaardigd, maar herhaalde dit op 19 juli 2019 nog maar eens. De herhaling is gepubliceerd om degenen die de update inmiddels hebben uitgevoerd te vrijwaren van het power cyclen.

Je moet het ding elke 149 uur rebooten, maar een software-update kan het oplossen ...

IBM had Kubrick geadviseerd over HAL, en uit correspondentie over "IBM and the nervous computer" blijkt dat de naam van IBM er nooit mee geassocieerd mocht worden. Geen probleem, daar het overduidelijk geen IBM-machine betrof. Mocht Kubrick besluiten IBM 'screen credit' te geven, vond IBM dat een goed idee zolang hun naam maar werd begraven in een lijst met anderen, en zij niet genoemd werden als technisch adviseur voor deze specifieke computer. Heel surrealistisch, want het ding was volkomen fictief. Die credit kwam er, en bijvoorbeeld het Pan Am-ruimtevaartuig had controls waarop een IBM-logo prijkte. Recentelijk bleek dat HAL gebruikmaakt van een font van de DSG IBM Selectric Type Element Catalog, aldus een lezenswaardige blog over typografie in sciencefiction, die '2001: A Space Odyssey' eens goed onder de loep had genomen.

Nu lachen we er misschien om, maar het geeft nog eens overduidelijk aan dat computerfouten destijds ook al heel gevoelig lagen. En dat is blijkbaar nog steeds zo. De volgende keer dat je in een Airbus stapt, liever geen weerpraatje, maar: "Ladies and gentlemen, this is your captain speaking. Welcome aboard this Airbus that was recently rebooted, so it makes sense to fasten your seat belts ...". 

Dat geeft toch een veilig gevoel!

Magazine AG Connect

Dit artikel is ook gepubliceerd in het magazine van AG Connect (novembernummer 2019). Wil je alle artikelen uit dit nummer lezen, klik dan hier voor de inhoudsopgave.

Reactie toevoegen