Development

hersenen

AI-ontwikkelingstools lijden onder het IKEA-effect

Liefde voor eigen oplossingen staat volwassen standaard in de weg

© CC0: pixabay.com EilsaRiva
16 februari 2021

AI is ontzettend populair in het bedrijfsleven. Elke partij wil dolgraag AI toevoegen aan zijn oplossingen om een concurrentievoordeel te behalen. Maar er is een probleem: de meeste AI-ontwikkelingstools zijn op zijn best knutselpakketjes, waaraan de handleiding en driekwart van de onderdelen ontbreken. Dit komt doordat deze tools hebben te lijden onder de uitdagingen die je terugziet in de vroege stadia van iedere innovatieve technologie. Hoe kun je deze uitdagingen overwinnen? En wat heeft IKEA er in hemelsnaam mee te maken?

Wanneer een technologie volwassen wordt en een van de ontwerpen door genoeg gebruikers wordt gekozen, wordt het de standaard (‘dominant design’). Andere marktpartijen conformeren hier vervolgens aan. Met AI-ontwikkelingstools bedoelen we eigenlijk ‘ML platforms’ - technologie die de gehele lifecycle van ML-applicaties dekt. Er is alleen geen overeenstemming over hoe zo’n platform eruit moet zien, of wat het zou moeten kunnen.

Aangezien er geen dominant design is, ontbreken ook ‘form factors’. Vaak wordt met deze term verwezen naar elektronische componenten (bijvoorbeeld moederborden) of naar verschillende uitvoeringen van gebruiksklare technologieën. Ik gebruik de term voor alles dat te maken heeft met het ‘productoppervlak’, de ‘gebruikerservaring’ of de 'ontwikkelaarservaring'.

De ‘form factor’ van AI-tools is echter verre van een standaard; hij lijkt eerder op het Wilde Westen!

Een AI stack kiezen? Pas op voor het IKEA-effect!

Zonder een dominant design of geschikte form factor is het niet verrassend dat veel bedrijven moeite hebben ML-platforms te gebruiken, laat staan te veranderen in een ‘AI-first’-organisatie. En bedrijven die het proberen, lijden onder het IKEA-effect.

Engineers bouwen graag dingen èn ze leren graag nieuwe vaardigheden. Als gevolg daarvan volgen veel ingenieurs online ML-cursussen die vooral ingaan op de low-levelprincipes. Vol trots over hun nieuw verworven kennis over de diepgaande details van ML proberen ze deze vervolgens toe te passen op zakelijke vraagstukken binnen hun organisatie. Maar hier komt het IKEA-effect om de hoek kijken.

Het IKEA-effect houdt in dat mensen meer waarde toekennen aan producten die ze hebben helpen maken, of het nu gaat om meubels of software. Een team dat zijn eigen ML-platform van de grond af heeft opgebouwd, hoe gebrekkig het ook is, zal daar meer waarde aan hechten dan aan een product dat ze van een leverancier zouden kopen.

Da geldt voor elke vorm van nieuwe technologie, maar tegenwoordig zou bijvoorbeeld niemand meer voorstellen om een eigen database vanaf de grond op te bouwen. Vanwege de eerder genoemde uitdagingen hebben de ML-platformen hier echter wel last van.

In de komende jaren moet daarom een dominant design voor ML-platformen worden ontwikkeld. Dit maakt vervolgens de weg vrij voor het ontstaan van form factors. Maar om hier ruimte voor te creëren, moeten organisaties zich realiseren dat het bouwen van hun eigen ML-platformen geen concurrentievoordeel biedt. Ieder bedrijf kan een team inhuren en proberen een eigen ML-platform te bouwen. Maar voor de meeste bedrijven ligt de toegevoegde waarde van ML-platformen in de toepassing op hun zakelijke problemen en niet in het bouwen en onderhouden van hun eigen ML-platform.

Reactie toevoegen
3
Reacties
Ronald Kunenborg 20 februari 2021 13:28

(Vervolg) van Not Invented Here, Dunning Krueger effect en IKEA effect. Erg giftig voor een organisatie die op die manier door de eigen IT- afdeling wordt gegijzeld.

Ronald Kunenborg 20 februari 2021 13:26

Dit is niet de enige plek waar het IKEA-effect een rol speelt vrees ik. Je ziet het eigenlijk bij alle zaken waar iets nieuws nog niet is uitgekristalliseerd. Voorbeeld: modelgedreven data platformen. Er zijn 2 volwassen platformen in de markt. Die worden echter vaak niet gekozen omdat men zegt "dat kunnen we zelf ook bouwen". Een combinatie

PeterSr 16 februari 2021 14:02

Ook de standaard verkochte oplossingen en software leiden onder het Ikea effect.

Een goed voorbeeld daarvan is Bol.com, het hangt daar aan elkaar van houtje-touwtje oplossingen, gecreëerd in kleine ident groepen met lange tenen en een hoge interne solidariteit.

Een overall structuur en toekomstpad gericht aanname beleid lijkt er daar niet te zijn, mensen groeien door via interne opleidingen of ervaringen als helpdesk medewerker.

Ik denk echt dat je voor AI vooral een beroep moet doen voor echte senior ervaringsdeskundigen in de 70+ categorie, immers zij zijn vaak over het haantjes stadium, goedkoop en vaak ook ambitie loos.

De vele gammele chat robots die ook door grote organisaties als Google, Amazon, eBay/Marktplaats, LinkedIn, enz bewijzen mijn gelijk.

Vaak zit je daar binnen 4 vragen in een Kafkaanse lus, immers als je de vragen niet kan voorspellen, dan kan je ook geen antwoorden voorkoken.