Overslaan en naar de inhoud gaan

Zoeken op internet verandert nu echt: Google is om, opgejut door Microsoft

Google komt nu met zijn antwoord op wat Microsoft al maanden geleden deed met de integratie van ChatGPT in veel producten en diensten. De zoekmachine heeft AI-gesteunde search gepresenteerd tijdens zijn I/O-conferentie. De strijd om de beste zoekmachine tussen de twee grootmachten lijkt nu echt te beginnen.
Google SGE
© Google
Google

De introductie van AI in veel van Google's diensten - plus nieuwe Pixel-hardware - waren belangrijke elementen bij de start van deze editie van de jaarlijkse I/O-conferentie. Maar alle ogen zijn gericht op hoe Google kunstmatige intelligentie gaat inzetten in zijn zoekmachine, die nog altijd verantwoordelijk is voor de grootste inkomstenstroom van het bedrijf. De search-hegemonie van Google wordt sinds februari bedreigd doordat Microsoft de genAI-technologie (generatieve AI) achter ChatGPT heeft geïntegreerd in zijn eigen Bing-zoekmachine. Gebruikers krijgen daar op een zoekvraag een antwoord in keurig lopende zinnen in plaats van een lange lijst met links waar mogelijk het antwoord in te vinden is.

Google gaat verder dan Bing

Hoewel de betrouwbaarheid en transparantie van de antwoorden van genAI-technologie nog altijd te wensen overlaat, is het gebruiksgemak zo groot dat de verwachting is dat veel mensen hun traditionele Google-zoekmachine zullen inruilen voor Bing Search. Dus het strategische antwoord van Google kon niet uitblijven, hoewel de zoekreus veel meer te verliezen heeft dan te winnen met de introductie van een tekstrobot in zijn zoekmachine.

Google pakt het groots aan. Bij veel zoekvragen verschijnt een groot blok waarin Search Generative Experience (SGE) direct een antwoord probeert te geven. Dit doet het dan in tekst of met afbeeldingen of video's, die soms vergezeld worden van wat relevante links naar websites voor verdieping. Onderin dat SGE-blok kan de vraag verder worden gespecificeerd of kan een vervolgvraag worden gesteld.

Boven en onder het blok verschijnen relevante advertenties en pas na veel verder naar beneden scrollen volgt de traditionele lijst met links naar websites die mogelijk nuttige informatie bevatten. Google gaat daarmee verder wat betreft integratie dan Microsoft. Bij Bing is in de bovenbalk een optie gecreëerd waarmee de traditionele zoekmachine overschakelt naar de chatmodus waarin een afgeleide van ChatGPT de antwoorden genereert.

Google Search met SGE is nu een onderdeel van Search Labs en beschikbaar voor slechts een beperkt aantal gebruikers in de Verenigde Staten. Zij kunnen zich aanmelden voor een wachtlijst. Uitnodigingen om de nieuwe eigenschappen uit te proberen worden dan in de komende weken verstuurd.

Voorzichtigheid troef

Google is tot nog toe erg terughoudend is geweest met de integratie van generatieve AI in zijn diensten. Het bedrijf werkt achter de schermen al meer dan 25 jaar aan de onderliggende technologie. Google is nota bene de bedenker van de Transformer-neuralenetwerktechnologie waarmee concurrent Microsoft nu probeert Google de loef af te steken. Waar Microsoft miljarden investeert in de Large Language Models (LLM) van OpenAI - waaronder de meest recente GPT- 4 (Generative Pretrained Transformer) - baseert Google zijn nieuwe zoekopties op het zelf ontwikkelde PaLM (Pathways Language Model) dat beter zou moeten kunnen opschalen dan andere LLM's

Dat Google voorzichtig is geweest met de introductie heeft onder meer te maken met zorgen over de enorme hoeveelheid energie die Large Lange Models (LLM) gebruiken. Ook kunnen uitglijders die de tekstrobots nog regelmatig maken, de reputatie van het bedrijf ernstige schade toebrengen. Uit de keynote op I/O bleek dat het bedrijf die zorgen nu opzijzet, wellicht gedwongen door de gedurfde aanval die Microsoft inzet op Google's kernmarkt van search. Cathy Edwards, vice-president engineering bij Google, zegt dat genAI voor Google een nieuw hoofdstuk in zoekmachinetechnologie betekent. Bekijk hieronder het deel van de keynote waarin zij meer uitleg geeft over de Search Generative Experience.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in