Innovatie & Strategie

Branche
XS4ALL Moet Blijven

XS4ALL Plan B op weg naar bovengrens crowdfunding

Ondergrens van 1,25 miljoen euro binnen 24 uur gehaald, nu komt bovengrens in zicht?

© XS4ALL Moet Blijven!
5 november 2019

Ondergrens van 1,25 miljoen euro binnen 24 uur gehaald, nu komt bovengrens in zicht?

Plan B voor XS4ALL gaat een nieuwe, alternatieve internetprovider opleveren; de in ieder geval benodigde 1,25 miljoen euro aan investeringen is dinsdag binnengehaald. De initiatiefnemers hebben dat bedrag gekregen aan leningen van consumenten en bedrijven. De crowdfundingsactie, die nog vanaf afgelopen maandagmiddag 72 dagen loopt, levert nog altijd geld op. De bovengrens van 2,5 miljoen euro lijkt niet onbereikbaar.

Plan A heeft sinds januari dit jaar gelopen: het behoud van XS4ALL in de huidige, zelfstandige vorm. Telecomaanbieder KPN heeft die internetprovider in 1998 gekocht, maar al die tijd als onafhankelijke dochter laten opereren. Daar komt nu een einde aan: de eigenaar heeft op 10 januari dit jaar aangekondigd het mes te zetten in zijn portfolio aan merken. KPN schrapt bekende namen als XS4ALL, Telfort en Yes Telecom - op termijn. Inmiddels zijn de twee laatstgenoemde merken al opgegaan in KPN, maar XS4ALL blijkt lastiger te liggen.

Protest en verzet

Naast een petitie voor behoud van XS4ALL, die 54.000 handtekeningen heeft gekregen, is het actiecomité 'XS4ALL Moet Blijven!' ontstaan en heeft ook de Ondernemingsraad van de KPN-dochter een verzetsrol aangenomen. Dit is niet alleen gedaan op emotie of ongefundeerd tegenstribbelen, maar ook juist op inhoudelijke en zakelijke gronden. Zo zijn alternatieve scenario's in kaart gebracht en doorgerekend, én zijn er geïnteresseerde kopers gezocht, gevonden en aangedragen bij KPN.

Deze inspanningen hebben echter niet geresulteerd in een strategiewijziging bij het moederbedrijf. Ook het tussendoor gekomen plotse vertrek van CEO Maxim Ibarra, en KPN's problemen met het vinden van een opvolger, hebben geen verandering gebracht voor het samenvoegingsplan. De uiteindelijk gekozen nieuwe CEO, KPN-veteraan Joost Farwerck, is ook van zins om de integratie door te zetten. Deze topman heeft al openlijk aangegeven dat hij onder Ibarra onderdeel was van het team dat de integratiestrategie heeft gebouwd.

Rechtszaak en alternatieve isp

De huidige CEO gaat wel in gesprek met de OR van XS4ALL en is ook bereid om te praten met het actiecomité. Eerstgenoemde is een rechtszaak tegen KPN begonnen, terwijl laatstgenoemde zich nu concentreert op Plan B voor XS4ALL. "Farwerck heeft aangegeven met ons in gesprek te willen", aldus de initiatiefnemers van Plan B in een mail van vorige week donderdag. "Maar dat kan pas op 21 november, pas een maand nadat dit werd geopperd. Zelfs een telefoontje op kortere termijn is volgens hem onmogelijk." De initiatiefnemers zeggen er geen vertrouwen meer in te hebben: "We zijn al te vaak aan het lijntje gehouden door KPN, met name met de mogelijke verkoop".

De door de OR ingezette rechtsgang kan lang duren en daarom zijn de plannen voor een nieuwe, alternatieve internetprovider in actie omgezet. De maandagmiddag gestarte crowdfunding heeft nog geen 24 uur later de benodigde 1,25 miljoen euro voor fase 1 van Plan B opgeleverd. Fase 2 is het daadwerkelijk uitrollen van de eerste internetverbindingen, over koper (DSL) en glasvezel. Dat moet volgens planning in het eerste kwartaal van 2020 gebeuren. Ondertussen loopt nu de teller voor de crowdfunding nog door. Dinsdagmiddag is de grens van 1,5 miljoen euro gepasseerd en zijn de pijlen gericht op de bovengrens van 2,5 miljoen euro.

Plan A is niet dood

Overigens is Plan B formeel nog altijd een b-plan, dus niet het voornaamste doel. "Mocht KPN tot inkeer komen en XS4ALL dus laten bestaan én meer zelfstandigheid geven, dan heffen we de nieuwe provider met alle liefde weer op", zo verzekerden de initiatiefnemers vorige week nog. Die verzekering is gegeven in de mailing vóór aanvang van de succesvol gebleken crowdfunding, die een totale looptijd van 72 dagen heeft.

Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
2
Reacties
Peter .. 10 november 2019 10:57

Jammer inderdaad. Maar nu waarschijnlijk 10 keer beter zo. Ik begrijp dat KPN de dochteronderneming XS4ALL al sinds 2013 dwars zit. Achteraf is dat ook de verklaring waarom sommige standaard zaken zo moeilijk te regelen waren de laatste jaren. Alleen als je de juiste helpdesk medewerker trof dan was een en ander zo geregeld.
Ik denk dat het voortbestaan van XS4ALL nu met de getoonde overduidelijke belangstelling en enthousiasme voor de nieuwe provider, een gepasseerd station is. Als XS4ALL al blijft bestaan dan waarschijnlijk in een sterfhuis constructie.

Arie Kluit 06 november 2019 13:42

KPN kan nooit zeggen "Wij wisten niet dat dit zo diep zit bij onze XS4ALL klanten! KPN is met recht "Horende doof en ziende blind!" Alle signalen zijn volkomen genegeerd, onvoorstelbaar, zo jammer dat dit moet gebeuren.

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.