Innovatie & Strategie

Klantinteractie
XS4ALL

XS4ALL: het gaat om meer dan merk alleen

XS4ALL meldt dat het blijft bestaan, met meer dan alleen de merknaam.

© XS4ALL
15 januari 2020

XS4ALL meldt dat het blijft bestaan, met meer dan alleen de merknaam.

XS4ALL stelt dat het ook na de samenvoeging met KPN blijft bestaan. Daarbij belooft het dochterbedrijf van KPN dat het zich blijft inzetten voor het maatschappelijk belang. "Belangrijke XS4ALL-waarden op het gebied van privacy en veiligheid worden ook gewaarborgd. Het gaat dus om meer dan ons merk alleen."

"XS4ALL blijft na samenvoeging met KPN bestaan", luidt de titel van de blogpost waarmee de Nederlandse oer-internetprovider reageert op KPN's gedeeltelijke concessie van gistermiddag. Het telecombedrijf heeft plots namelijk toegezegd XS4ALL deels toch aan te houden, terwijl het dat dochterbedrijf integreert in de eigen organisatie en infrastructuur. Het gaat hierbij om de merknaam van XS4ALL plus dienstverlening aan bestaande klanten, door dezelfde technische helpdesk en medewerkers die dit bij de KPN-dochter doen.

Maatschappelijk belang

KPN heeft vooralsnog geen nieuwsbericht hierover gepubliceerd op de eigen site, en heeft nog niet gereageerd op vragen van AG Connect over deze herziening van de merkenstrategie en het integratieplan. XS4ALL heeft een blogpost gepubliceerd waarin het stelt dat het behoud van de zelfstandige internetaanbieder verder gaat dan wat KPN intern heeft meegedeeld. Zo doet de dochteronderneming de toezegging dat ze zich blijft inzetten voor het maatschappelijk belang.

"Hier zullen we onverminderd mee door blijven gaan. Belangrijke XS4ALL-waarden op het gebied van privacy en veiligheid worden ook gewaarborgd. Het gaat dus om meer dan ons merk alleen." Verder krijgen klanten de verzekering dat de dienstverlening doorgaat "zoals die u van ons gewend bent", en dat onder de bestaande voorwaarden. "Wat dit precies betekent, wordt binnenkort door onze Privacy Officer uitgelegd op ons blog."

Wel/niet onderscheidend

Eerder heeft KPN gesteld dat het geen toekomst ziet in een security- en privacygerichte internetprovider. Een daarop gerichte strategie, met ook service hoog in het vaandel, zou in de huidige markt "onvoldoende onderscheidend" zijn. Dit heeft het bedrijf geargumenteerd in de rechtszaak die de ondernemingsraad (OR) van XS4ALL had aangespannen tegen de voorgenomen integratie en opheffing van de internetdochter.

De OR heeft in het formele advies de kernwaarden en identiteit van XS4ALL benadrukt, die ook in de ogen van klanten leven. In reactie daarop heeft KPN in de motivering van het besluit van 19 september 2019 uiteengezet dat en waarom “een strategie puur gericht op privacy, security en service” door ontwikkelingen op de markt inmiddels “onvoldoende onderscheidend” is. Dit valt te lezen in het vonnis van de Ondernemingskamer, die KPN in het gelijk heeft gesteld.

Contracten overzetten naar KPN

XS4ALL bevestigt in de blogpost nu dat de onderneming per 1 maart overgaat in het moederbedrijf. Daarbij gaan alle medewerker van XS4ALL over naar KPN. Dat betreft dan geen fysieke overheveling, of teamwijziging: "We blijven als collega’s gewoon bij elkaar". Voor klanten wordt per 1 maart hun contract overgezet naar KPN.

Daarnaast wordt de samenvoeging van de twee bedrijven op technisch vlak ingezet. XS4ALL maakt al jaren gebruik van het KPN-netwerk, maar andere onderdelen - waar de internetprovider nu nog eigen techniek voor gebruikt - worden geïntegreerd in het moederbedrijf. "Onze unieke diensten zoals het malwarefilter en DNSSEC worden ook overgenomen." De start van deze technische samenvoeging zal volgens de blogpost van XS4ALL ergens tussen eind dit jaar en begin komend jaar van start gaan.

'Blijft voor onbepaalde tijd bestaan'

XS4ALL geeft klanten de verzekering dat zij "zo min mogelijk" gaan merken van deze technische integratie. Een mogelijke verandering die wel merkbaar zal zijn, is dat bijvoorbeeld "uw IP-adres eenmalig verandert". Verder doet het bedrijf de toezegging dat XS4ALL voor onbepaalde tijd blijft bestaan voor huidige klanten.

Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
1
Reacties
Frank van Zanten 15 januari 2020 12:31

Dit is wel een wat typische actie. Het lijkt erop dat KPN heel lang gedacht heeft dat veel XS4ALL klanten wel zouden blijven en het gedoe van een provider wisseling niet zagen zitten. KPN heeft echter fors onderschat dat ze wel degelijk gewoon opstappen. Het is haast onvoorstelbaar welke blunders er achter elkaar gemaakt worden en de verantwoordelijk gewoon (mogen) blijven zitten. De huidige actie lijkt een soort noodgreep om het tij te keren en het komt eerlijk gezegd weinig geloofwaardig over. XS4ALL leunt natuurlijk al heel lang op de technische infra van KPN maar de crux zit hem in de support en specifieke aandachtspunten. KPN is gewoon een log en bureaucratisch geheel, het verschil tussen de 1e lijn KPN helpdesk, de KPN financiële administratie en de 'echte' XS4ALL (technische) medewerkers is gigantisch in kennis en kwaliteit.

KPN (en dan met name de top) presenteert zich niet echt als managers met visie en gevoel voor hun eigen organisatie. Het is nu afwachten wat er werkelijk gaat gebeuren.

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.