Innovatie & Strategie

Klantinteractie
oude, vaste telefoon

XS4ALL en KPN trekken stekker uit inbellen

KPN-merk XS4ALL verwijst nog naar Arabische Lente en Wit-Rusland.

8 juli 2021

KPN-merk XS4ALL verwijst nog naar Arabische Lente en Wit-Rusland.

Telecomaanbieder KPN en zijn isp-dochteronderneming XS4ALL kondigen beide aan dat ze stoppen met het aanbieden van inbeltoegang tot internet. "Voor de een is het jeugdsentiment, jongeren kunnen zich er niets bij voorstellen", aldus KPN. Ook het nu te integreren XS4ALL spreekt van het einde van een (historisch) tijdperk, maar stipt daarbij nog wel de recente rol van inbelnummers aan voor de Arabische Lente, Hong Kong en Wit-Rusland.

"Inbellen via de analoge telefoonlijn is overbodig geworden door de komst van breedbandinternet en VoIP", sluit XS4ALL zijn blogpost af over het einde van inbellen. "Anno 2021 wordt ons inbelnummer door minder dan vijf klanten actief gebruikt." Tegelijkertijd heeft KPN een persbericht uitgestuurd dat het zijn laatste inbelnummer stopt. Dit gebeurt per 1 oktober, voor beide bedrijven.

Bijna 30 jaar

KPN en XS4ALL geven ieder in hun aankondigingen uitleg hoe inbellen via het telefonienetwerk in de jaren '90 "de eerste en enige manier was om verbinding te maken met het wereldwijde web, het internet". Internationale netwerkverbindingen van universiteiten en onderzoeksinstellingen, die 'oergebruikers' van het internet zijn, worden buiten beschouwing gelaten omdat die internettoegang veelal niet voor gewone consumenten toegankelijk was.

"Met de komst van breedbandinternet (ADSL) kregen internetgebruikers in 1999 een alternatief voor het inbellen. Vanaf begin jaren 2000 werd breedbandinternet steeds meer de norm. Tegen 2010 was het aantal klanten dat nog van de oude inbelverbinding gebruik maakte nihil. Daarom kondigde KPN eerder al aan te beginnen met de uitfasering van ISDN. Binnenkort ook met ISDN30, de communicatietechnologie achter het oude internet inbelnummer."

Half jaar vooruit

Het beëindigen van die wat minder oude netwerkmogelijkheid gebeurt per 1 april 2022 en raakt ook XS4ALL. "Van dat systeem zijn we afhankelijk voor onze inbelnummers. Daarop vooruitlopend halen we ons inbelsysteem op 1 oktober 2021 uit de lucht." Een half jaar voor het wegvallen van ISDN (integrated services digital network) wordt dus inbellen alvast geschrapt.

KPN meldt dat de weinige gebruikers die nog van het inbelnummer gebruik maken, daarover zijn - of nog worden - geïnformeerd. "En indien nodig worden ze geholpen om op een andere manier toegang te krijgen tot het internet." De van oorsprong activistische internetaanbieder XS4ALL stipt in zijn blogpost nog het belang aan van inbellen in moderne tijden; voor mensen elders.

Versus regimes

"Tijdens de Arabische Lente in 2011 hebben meerdere regimes toegang tot het internet geblokkeerd. Zo werd het demonstranten moeilijk gemaakt met elkaar te communiceren. Ook journalisten ondervonden hier problemen mee. Door ons inbelnummer beschikbaar te stellen konden mensen tóch online. Niet voor regulier gebruik, maar genoeg voor een e-mail of ander tekstbericht. In 2019 en 2020 hebben we hetzelfde gedaan voor Hong Kong en Wit-Rusland. Uiteindelijk hebben mensen hier mondjesmaat gebruik van gemaakt."

Zowel XS4ALL als KPN reiken gebruikers nog een audiobestand aan van het klassieke modemgeluid voor analoog inbellen.

Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.