Innovatie & Strategie

Klantinteractie
Facebook WhatsApp

WhatsApp-ads komen eraan en kapen hele scherm

Facebook brengt schermvullende ads naar WhatsApp, in 2020.

23 mei 2019

Facebook brengt schermvullende ads naar WhatsApp, in 2020.

's Werelds grootste social network gaat advertenties voorschotelen aan gebruikers van zijn communicatieplatform WhatsApp. Die overname uit 2014 is lange tijd gevrijwaard geweest van het ads-verdienmodel van eigenaar Facebook, maar volgt WhatsApp de route die het in 2012 overgenomen Instagram al is gegaan. Net zoals bij Instagram nemen ads op WhatsApp het hele smartphonescherm in beslag.

De zogeheten Status Ads op WhatsApp komen naar gebruikers in de vorm van status-updates die dan dus niet van contactpersonen zijn, maar van adverterende bedrijven en organisaties. Wanneer een gebruiker zo'n ad wegveegt naar de bovenkant van het smartphonescherm krijgt hij of zij meer informatie over het geadverteerde item (een product of dienst).

Besloten bekend gemaakt

Facebook heeft de komst van deze commercialisering van het veelgebruikte WhatsApp aangekondigd op zijn Marketing Summit, die dit jaar plaatsvindt in Rotterdam. Deze bekendmaking is via onder meer social network Twitter gedeeld met de wereld, door bezoekers van de besloten Facebook-bijeenkomst. Eind vorig jaar heeft een van de oprichters van WhatsApp al in een interview verklapt dat ads in aantocht waren voor de populaire communicatiedienst.

Naast de Status Ads rolt het bedrijf van Mark Zuckerberg ook doorklik-ads uit die leiden naar WhatsApp vanaf Facebook en vanaf Instagram. Verder gaat WhatsApp voor zakelijke gebruikers een berichtenformaat bieden met 'rijkere' mogelijkheden wat betreft het embedden van content.

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.