Beheer

IT beheer
Waternet

Waternet-migratie naar Dynamics 365 gaf freeze, die uitliep

Verstoring van processen was voorzien, maar freezeperiode liep uit.

© Waternet
26 januari 2021

Verstoring van processen was voorzien, maar freezeperiode liep uit.

Enkele processen bij Waternet hebben tijdelijk hinder ondervonden door de overstap naar Dynamics 365. Dat Microsoft-product is de basis voor een nieuw drinkwaterfacturatiesysteem van het Amsterdamse waterbedrijf. De hinder door de migratie was wel voorzien en daar was een freezeperiode voor ingelast, "alleen duurde het op onderdelen wat langer dan verwacht".

"Bovendien maakt een dergelijk facturatie systeem gebruik van verschillende toeleveranciers die allemaal aangehaakt moeten worden, een complex proces dus", aldus de woordvoerster van Waternet. Zij geeft antwoord op vragen van AG Connect op het feit dat het waterbedrijf geen rekeningen kon versturen aan klanten en geen geld bij hun kon afschrijven door de overgang naar een nieuw systeem.

'Dubbele waterrekening'

Waternet laat op de eigen website weten dat de jaarafrekening later komt en de afschrijving van het termijnbedrag voor drinkwater ook. Klanten kunnen dus straks een 'dubbele' afrekening krijgen: van de vorige en huidige maand. De schuld hiervoor wordt gelegd bij de IT-migratie naar een aanvankelijk niet nader genoemd nieuw systeem.

Navraag door AG Connect leert dat het om een overstap naar Microsoft Dynamics 365 gaat. Waternet gebruikt sinds eind november vorig jaar een nieuw facturatiesysteem voor drinkwater, dat draait op die Microsoft-software. "Let wel dat het gaat om ons systeem voor facturatie voor Drinkwater. Dus niet voor AGV. " Laatstgenoemde betreft Amstel, Gooi en Vecht; het Waterschap dat door het Amsterdamse waterbedrijf ook wordt omvat.

"De migratie heeft als gevolg gehad dat er enkele processen tijdelijk hinder hebben ondervonden, onze klanten ontvingen met vertraging hun factuur, termijnnota’s en eindafrekeningen. Dit had Waternet voorzien door de ingebouwde freezeperiode, alleen duurde het op onderdelen wat langer dan verwacht." Daarnaast noemt de woordvoerster nog het complexe proces van de aansluiting van verschillende toeleveranciers op het facturatiesysteem.

'Begin februari'

Vanaf welk product of platform de IT-migratie is ingezet, laat Waternet niet weten. "In verband met privacy en security doen we geen mededelingen over de exacte systemen die we gebruiken of in gebruik hebben genomen." De inhaalslag om facturen weer op de normale afschrijvingsmomenten te laten verlopen, lijkt voorspoedig te verlopen. "We verwachten begin februari weer alles op orde te hebben."

Lees meer over Beheer OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.