Overslaan en naar de inhoud gaan

Verandermoeheid groot probleem onder IT'ers, Gartner geeft tips

IT'ers hebben in hun werk de afgelopen jaren meer dan ooit te maken gekregen met snelle veranderingen. Dat leidt tot verandermoeheid en verlies aan productiviteit, constateert Gartner. Toch houdt de leiding er nauwelijks rekening mee.
Geïrriteerde student achter laptop
© Shutterstock.com
Shutterstock.com

Organisaties zouden verandermoeheid moeten meewegen als een serieuze factor in het opstellen van de bedrijfsstrategie. Meer dan 80% van de CIO's houdt er echter geen enkele rekening mee, zegt Gartner Daniel Sanchez-Reina op basis van recent onderzoek. Daarmee brengen zij het succes van nieuwe technologische initiatieven in gevaar.

Verandermoeheid zorgt dat werknemers slechter presteren als gevolg van apathie, burnouts en frustratie. Ze zijn minder goed in staat beslissingen te nemen, complexe vraagstukken op te lossen en goed te communiceren.

De oorzaak van de toegenomen verandermoeheid zit in de combinatie van de Covid-periode, vertrek van collega's als gevolg van de arbeidsmarktomstandigheden, veranderingen in werkmethodieken en een versnelling in digitalisering.

Praat erover

Sanchez-Reina raadt organisaties aan veel meer rekening te houden met hoe werknemers zich voelen. "Verandermoeheid is een business issue", zegt hij. Deze factor hoort onderdeel te zijn van gesprekken over de planning van nieuwe initiatieven. Op zijn minst zou er gesproken moeten worden over hoe de inzet voor een nieuw initiatief zich verhoudt tot de dagelijkse routines.

Daarnaast ziet Gartner het fout gaan wanneer de verantwoordelijkheid voor een project of initiatief in handen ligt van één enkel persoon. Dan komt de aandacht vooral te liggen bij het op tijd afronden en is er weinig zicht op de kosten als gevolg van de verandermoeheid van de werknemers. Sanchez-Reina vindt het een beter idee wanneer de verantwoordelijkheid wordt gedeeld (distributed leadership) met mensen die in contact staan met de werkvloer.

Hij vindt het sowieso beter wanneer bij het uitzetten van nieuwe strategie er vertegenwoordigers van alle geledingen in de organisatie zijn betrokken, van het topmanagement tot technisch specialisten en van IT tot de betrokkenen uit de business. Zo komen de verschillende perspectieven op tafel en ontstaat er bovendien een betere cohesie tussen de mensen die bij veranderingen betrokken zijn.

Organiseer moppersessies

Ongehoord ongenoegen over veranderingen kan ook een belangrijke oorzaak zijn van het mislukken van initiatieven en bovendien lang de houding van werknemers blijven beïnvloeden. Het organiseren van sessies waarin werknemers de kans krijgen hun bezwaren tegen een andere werkwijze openlijk te bespreken, kan al voor een verlichting zorgen. In ieder geval geven ze de leiding de kans iets met de bezwaren te doen en voorkomen dat bezwaren onnodig groeien op basis van gesprekken bij de koffiemachine.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in