Beheer

IT beheer
XS4ALL

Tweede mailstoring op rij bij KPN's XS4ALL

XS4ALL-klanten beleven in 2 dagen 2 keer storingen met mailservers.

© XS4ALL
22 december 2021

XS4ALL-klanten beleven in 2 dagen 2 keer storingen met mailservers.

KPN-dochter XS4ALL heeft gisteren voor de tweede dag op rij een storing gehad met zijn mailservers. Klanten konden niet bij webmail komen en ook lokaal geïnstalleerde mailprogramma's konden mappen niet openen, mails niet ontvangen en versturen.

De eerste storing was dinsdagochtend 21 december, waarna woensdagmiddag 22 december een tweede mailstoring optrad. "Helaas ervaren wij een storing op ons E-mail platform. Onze technici zijn op de hoogte en werken aan een oplossing. Onze excuses voor het ongemak", luidt de reactie die klagende klanten krijgen op Twitter.

Opgelost, op gegeven moment

Officieel is de eerste storing die dag nog opgelost. Hetzelfde geldt woensdag namiddag voor de opvolger. De mededelingen daarover op de storingsoverzichtspagina van XS4ALL staan dan ook bij 'Gesloten meldingen'. Gebruikers hebben dinsdagavond, 's nachts en woensdag weer gewoon kunnen mailen, tot begin van de middag. Toen is opnieuw een storing opgetreden met de mailservers van de internetprovider.

Zowel de IMAP- en SMTP- als ook de oudere POP-servers zijn geraakt door de storingen. Ook gebruik van webmail is daardoor onderuit gehaald. Gebruikers van een mailapplicatie op hun computer of mailapp op hun smartphone kunnen de melding krijgen dat ze hun wachtwoord opnieuw moeten invoeren. XS4ALL stelt in de storingsmelding dat dit niet nodig is, maar dat gebruikers moeten wachten. "Dit probleem lost zich vaak vanzelf op." Woensdag in de namiddag zijn mails met flinke vertraging weer aangekomen bij gebruikers.

Integratie in KPN

De lang geleden door KPN overgenomen oer-internetprovider wordt nu door die eigenaar opgenomen in de organisatie. Dit betreft ook een technische integratie: XS4ALL gaat over op de infrastructuur van telecombedrijf KPN. Het moederbedrijf stelt dat klanten daarbij geen verschil gaan merken.

In de praktijk betekent het absorberen van XS4ALL toch wel enig verlies van diensten, mogelijkheden en functionaliteit. Zo is begin dit jaar het einde voor colocatie aangekondigd en zijn hostingdiensten uitgefaseerd, is voor de zomer gecommuniceerd dat 7 maildiensten eruit gaan dit jaar, en heeft KPN in de zomer colocatieklanten gemeld dat ze moeten migreren.

Functionaliteitsverlies mailservers

Vorige week is functionaliteitsverlies voor XS4ALL's maildienstverlening aan het licht gekomen. Verificatieprotocol DANE (DNS-based Authentication of Named Entities) voor dataverkeer tussen mailservers wordt ineens niet meer ondersteund. Dit ligt aan het overhevelen van de maildienst naar KPN's ICT-omgeving, zo heeft XS4ALL verklaard.

De DANE-ondersteuning is komen te vervallen "door het toevoegen van de KPN-servers om onze maildienst te verzorgen", verklaart XS4ALL. Het is nog niet duidelijk of de twee mailstoringen in twee dagen tijd zijn veroorzaakt door de lopende integratie van de KPN-dochter in het moederbedrijf. AG Connect heeft vragen uitgezet.

3
Reacties
Bop 31 december 2021 20:33

...

IMAP is voor mij een secundaire tijdelijke toegang op mijn telefoon.

Bop 31 december 2021 20:32

Houd ook vast aan POP.

Al was het maar vanwege het enorme archief wat ik al heb.

Maar ook het idee dat alles wat permanent op het web staat ook permanent toegankelijk is voor snuffelaars schrikt mij af.

Don van Riet (oud KPN strateeg) 23 december 2021 12:52

Even dacht ik dat XS4ALL al zou stoppen met mail op POP basis, maar dat bleek alleen voor specifieke, kleine groepen van gebruikers het geval. Ik geef aan POP3 en lokale mailopslag nog steeds de voorkeur, maar Gmail gebruik ik steeds meer en die is op IMAP gebaseerd. Door steeds meer Gmail adressen in te zetten raak ik langzamerhand vrij in mijn keuze voor Internetaanbieder: doet KPN het goed blijf ik, anders kan ik wel weg. Prijsstelling van de uit XS4ALL geboren Freedom Internet geeft helaas aan dat kleine marktpartijen het lastig hebben en het bundelingsprincipe dat in All in one + mobiel pakketten vervlochten zit is een krachtig wapen van KPN & Ziggo/Vodafone tegen gespecialiseerde aanbieders zonder hun schaalgrootte.

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.