Innovatie & Strategie

KPN's XS4ALL schrapt 7 maildiensten
Klanten krijgen in batches het nieuws te horen van KPN's isp-merk.
Klanten krijgen in batches het nieuws te horen van KPN's isp-merk.
XS4ALL-eigenaar KPN gaat 7 e-maildiensten van zijn isp-merk schrappen. In de aankondiging die aan AG Connect is verstrekt, wordt gesproken van "veranderingen in e-mailfuncties". Het gaat deels om oude functionaliteit en verouderde technologie zoals POP-server voor mail, maar ook komen bepaalde soorten mailadressen te vervallen.
"XS4ALL heeft door de jaren heen verschillende e-mailfuncties beschikbaar gemaakt voor haar klanten. Sommige functies worden door weinig klanten gebruikt en zijn verouderd", meldt de internetprovider. "Onze dienstverlening loopt in de toekomst via de systemen van KPN. Daarom worden 7 weinig gebruikte e-mailfuncties niet opnieuw ontwikkeld. Deze vervallen per 1 oktober 2021."
Eerder al hosting-exit
Een KPN-woordvoerder laat aan AG Connect weten: "Net zoals bij de andere wijzigingen informeren we vanaf vandaag klanten hierover per e-mail. Dat gaat in batches, zodat we klanten optimaal te woord kunnen staan bij vragen." De andere wijzigingen waar de woordvoerder naar verwijst, zijn bijvoorbeeld het stopzetten van de hostingdiensten. Daarover is in maart ophef ontstaan toen enkele klanten dat te horen kregen. Zij waren de eerste groep geïnformeerde klanten volgens de batch-aanpak van KPN.
Net als bij die eerdere wijziging van het XS4ALL-aanbod wijdden noch die internetprovider noch eigenaar KPN daar een persbericht, nieuwsbericht of blogpost aan. Ditmaal is wel de pers gelijk geïnformeerd, per mail met een link naar een aparte informatiepagina bij XS4ALL. Die pagina lijkt vooralsnog niet te worden aangereikt via de homepage of supportpagina's van de internetaanbieder.
SMTP, catch-all, POP, MX
Mensen die het adres van deze webpagina hebben, krijgen daar te zien dat 7 mailfuncties "veranderen". Het gaat om vervallen en schrappen, wat per 1 oktober gebeurt. De betreffende maildiensten zijn: batched SMTP op de subdomeinen xs4all.nl en demon.nl voor eigen e-mailservers, de catch-all functie voor subdomeinen van klanten bij xs4all.nl en demon.nl, e-mailadressen met een plusteken erin, berichten groter dan 150 megabyte, gebruik van een POP-server (zoals pop3.demon.nl of pop3.cistron.nl) voor inkomende mail, e-mail via MX-records ontvangen op een eigen e-mailserver, en gebruik van mail.xs4all.nl als server voor uitgaande e-mail.
Oplossingen en alternatieven
"Klanten die mogelijk gebruik maken van (een van) deze e-mailfuncties worden in juni en juli persoonlijk geïnformeerd", meldt XS4ALL op deze informatiepagina. "We helpen klanten met oplossingen en alternatieven. Daarom hebben we op onze website instructies en tips voor elke e-mailfunctie die per 1 oktober vervalt. Natuurlijk kunnen klanten ook bellen met onze Technische Helpdesk."
Een deel van de geboden hulp komt erop neer dat klanten de instellingen van hun e-mailprogramma's moeten aanpassen. Voor zes van de zeven te schrappen mailfuncties worden nu al aparte hulppagina's aangereikt. De zevende, over e-mail via MX-records, krijgt nog een webpagina met instructies. Deze links worden ook meegestuurd in de mails die KPN's XS4ALL aan klanten stuurt.
In sommige gevallen vereist de nu aangekondigde verandering een meer ingrijpende aanpassing bij en door klanten. Het schrappen van de catch-all functie vereist dat klanten mailaliassen aanmaken, het laten vervallen van mailadressen met een plusteken erin (zoals jan+naamorganisatie@xs4all.nl) verplicht gebruikers ervan om al hun contacten te informeren dat zij berichten voortaan aan een ander mailadres moeten adresseren.
'Zo min mogelijk verandert'
De per 1 oktober door te voeren veranderingen zijn gerelateerd aan de technische overgang van XS4ALL naar de systemen van KPN. "Het integreren van technische systemen en diensten is veelomvattend en complex", aldus de FAQ onderaan de informatiepagina. "Bij dit traject is ons uitgangspunt dat er voor onze klanten zo min mogelijk verandert."
"Voor veruit de meeste klanten geldt dat gelukkig ook nog steeds. Sommige diensten en functionaliteiten worden door weinig klanten gebruikt en zouden in de toekomst bij XS4ALL misschien ook vervallen. Daarom kiezen we er voor deze functies niet te ontwikkelen binnen de KPN-systemen. Sommige unieke diensten van XS4ALL zoals DNSSEC en Malware filter zijn inmiddels ook beschikbaar voor KPN-klanten."
Lange tijd geleden een eigen domain.org opgezet zodat email en andere zaken op een eigen server draait. Toen nog werd dat minder gebruikt (denk aan het excuus: er wordt maar weinig gebruik van gemaakt). Nu is dat anders: elke verandering is een behoorlijke aanslag die niet goed meer te overzien is mbt tot de 'klant'. Bijv. de domain.org heeft als domain eigenaar een email adres: dns@klant.xs4all.nl. Voer je geen verandering door (weet je dat nog na al die jaren?) dan heb je een dik probleem om te bewijzen dat je eigenaar bent van domain.org.
Ben bang dat de gevolgen van het stoppen van een service in de beslissing het belang van de klant geen rol speelt.
Dus naar FREEDOM dan maar die ook gebruik maakt van KPN...
Meer dan 20 jaar geleden been ik begonnen met batched SMTP bij demon. Het was een reden te blijven bij XS4ALL, ook al waren er beginners issues. En, inderdaad - promises, promises - geen diensten gingen weg, en toch.
Net als een gemeente - net voor de zomer aankondigen (voor mij rond 15 juli) - grote aanpassing aka announcements van aanpassingen. Heel weinig tijd.
Ik heb, afgezien van een paar jaar met ook gmail (en imap) heb ik geen gebruik gemaakt van web-based mail. Ik heb het veel liever op mijn eigen server.
Freedom is de nieuw naam - klinkt een beetje als Access For ALL.
Bother!
De catch-all was voor mij de grote reden om bij xs4all te blijven. Ook toen ik voor toegang naar ziggo over ging heb ik xs4all-pack aangehouden voor de catch-all van mijn account.demon.nl. Gewoon en vooral omdat ik altijd en overal het email adres organisatie@account.demon.nl achterlaat.
Volgens kpn zou ik aan 50 aliassen genoeg hebben. Helaas heb ik er daarvan al zo'n 30 in gebruik voor mailboxen van familie leden. Voor mezelf kan ik er maar 20 gebruiken. Toch jammer dat ik geen toegang heb tot de /etc/aliasses file...
Nu ik de adressen toch moet aanpassen wordt het naar organisatie@account.freedom.nl. het kost me gemiddeld een kwartiertje per adres. Nog 180 login accounts te gaan, zo'n 45 uur. En ondertussen ook de persoonlijke contacten informeren.
Eerder kon ik met mijn eigen emailadres en eigen domeinnaam via de webmail van xs4all mailen. Dat is onlangs bij de nieuwe versie van het webmailprogramma ox uitgeschakeld!
Zodra Freedom onbeperkt bellen heeft ingevoerd ga ik over. Kan niet wachten!
Gezien de gekke bokkesprongen van KPN ga ik nu klanten actief adviseren om over te stappen naar FREEDOM
Per 1 oktober is mijn xs4all-email vervallen. we zijn al bezig met afbouw xs4all. onze servers draaien morgen al via glasvezel van freedom internet ipv xs4all. het moet nog operationeel worden. het zal nog uitgebouwd met nieuwe dingen.
Als verwacht gaat KPN door met integreren van XS4ALL systemen in de KPN configuraties. Dit ondanks alle mooie (en loze) beloften van circa een jaar geleden, bedoeld om gebruikers te behouden en niet kwijt te raken aan FREEDOM. Onbetrouwbaar dus, zoals al te verwachten was. Mooie woorden en beloften...
En uiteindelijk worden de XS4ALL-features gewoon gelijk getrokken met de features van KPN Hussel, zodat men het merk ook op den duur uit de markt kan halen.