Overslaan en naar de inhoud gaan

KPN's XS4ALL schrapt 7 maildiensten

XS4ALL-eigenaar KPN gaat 7 e-maildiensten van zijn isp-merk schrappen. In de aankondiging die aan AG Connect is verstrekt, wordt gesproken van "veranderingen in e-mailfuncties". Het gaat deels om oude functionaliteit en verouderde technologie zoals POP-server voor mail, maar ook komen bepaalde soorten mailadressen te vervallen.
XS4ALL
© XS4ALL
XS4ALL

"XS4ALL heeft door de jaren heen verschillende e-mailfuncties beschikbaar gemaakt voor haar klanten. Sommige functies worden door weinig klanten gebruikt en zijn verouderd", meldt de internetprovider. "Onze dienstverlening loopt in de toekomst via de systemen van KPN. Daarom worden 7 weinig gebruikte e-mailfuncties niet opnieuw ontwikkeld. Deze vervallen per 1 oktober 2021."

Eerder al hosting-exit

Een KPN-woordvoerder laat aan AG Connect weten: "Net zoals bij de andere wijzigingen informeren we vanaf vandaag klanten hierover per e-mail. Dat gaat in batches, zodat we  klanten optimaal te woord kunnen staan bij vragen." De andere wijzigingen waar de woordvoerder naar verwijst, zijn bijvoorbeeld het stopzetten van de hostingdiensten. Daarover is in maart ophef ontstaan toen enkele klanten dat te horen kregen. Zij waren de eerste groep geïnformeerde klanten volgens de batch-aanpak van KPN.

Net als bij die eerdere wijziging van het XS4ALL-aanbod wijdden noch die internetprovider noch eigenaar KPN daar een persbericht, nieuwsbericht of blogpost aan. Ditmaal is wel de pers gelijk geïnformeerd, per mail met een link naar een aparte informatiepagina bij XS4ALL. Die pagina lijkt vooralsnog niet te worden aangereikt via de homepage of supportpagina's van de internetaanbieder.

SMTP, catch-all, POP, MX

Mensen die het adres van deze webpagina hebben, krijgen daar te zien dat 7 mailfuncties "veranderen". Het gaat om vervallen en schrappen, wat per 1 oktober gebeurt. De betreffende maildiensten zijn: batched SMTP op de subdomeinen xs4all.nl en demon.nl voor eigen e-mailservers, de catch-all functie voor subdomeinen van klanten bij xs4all.nl en demon.nl, e-mailadressen met een plusteken erin, berichten groter dan 150 megabyte, gebruik van een POP-server (zoals pop3.demon.nl of pop3.cistron.nl) voor inkomende mail, e-mail via MX-records ontvangen op een eigen e-mailserver, en gebruik van mail.xs4all.nl als server voor uitgaande e-mail.

Oplossingen en alternatieven

"Klanten die mogelijk gebruik maken van (een van) deze e-mailfuncties worden in juni en juli persoonlijk geïnformeerd", meldt XS4ALL op deze informatiepagina. "We helpen klanten met oplossingen en alternatieven. Daarom hebben we op onze website instructies en tips voor elke e-mailfunctie die per 1 oktober vervalt. Natuurlijk kunnen klanten ook bellen met onze Technische Helpdesk."

Een deel van de geboden hulp komt erop neer dat klanten de instellingen van hun e-mailprogramma's moeten aanpassen. Voor zes van de zeven te schrappen mailfuncties worden nu al aparte hulppagina's aangereikt. De zevende, over e-mail via MX-records, krijgt nog een webpagina met instructies. Deze links worden ook meegestuurd in de mails die KPN's XS4ALL aan klanten stuurt.

In sommige gevallen vereist de nu aangekondigde verandering een meer ingrijpende aanpassing bij en door klanten. Het schrappen van de catch-all functie vereist dat klanten mailaliassen aanmaken, het laten vervallen van mailadressen met een plusteken erin (zoals jan+naamorganisatie@xs4all.nl) verplicht gebruikers ervan om al hun contacten te informeren dat zij berichten voortaan aan een ander mailadres moeten adresseren.

'Zo min mogelijk verandert'

De per 1 oktober door te voeren veranderingen zijn gerelateerd aan de technische overgang van XS4ALL naar de systemen van KPN. "Het integreren van technische systemen en diensten is veelomvattend en complex", aldus de FAQ onderaan de informatiepagina. "Bij dit traject is ons uitgangspunt dat er voor onze klanten zo min mogelijk verandert."

"Voor veruit de meeste klanten geldt dat gelukkig ook nog steeds. Sommige diensten en functionaliteiten worden door weinig klanten gebruikt en zouden in de toekomst bij XS4ALL misschien ook vervallen. Daarom kiezen we er voor deze functies niet te ontwikkelen binnen de KPN-systemen. Sommige unieke diensten van XS4ALL zoals DNSSEC en Malware filter zijn inmiddels ook beschikbaar voor KPN-klanten."

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in