Innovatie & Strategie

Branche
Chromebooks

Traditionele pc legt het af tegen Chromebooks

De pc-verkoop blijft dalen, uitgezonderd laptops met Google’s Chrome OS.

© Google
12 april 2018

De pc-verkoop blijft dalen, uitgezonderd laptops met Google’s Chrome OS.

De pc-markt is nu al veertien kwartalen op rij aan het afnemen, blijkt uit cijfers van ICT-onderzoeksbureau Gartner. Ook mede-marktmeter IDC ziet de verkoop van pc’s nog altijd dalen. Het is met name de traditionele pc die consequent minder in de trek is. Chromebooks zijn echter een lichtpunt voor de leveranciers.

Gartner meldt voor het eerste kwartaal van dit jaar een wereldwijde daling van 1,4 procent in de pc-leveringen; naar 61,7 miljoen stuks. Dit is in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. In deze metingen voor de pc-markt zijn echter Chromebooks (en ook iPads) niet meegeteld door Gartner.

Wat is een pc?

Concurrerend ICT-onderzoeksbureau IDC telt computers met het Chrome OS van Google wel mee, en komt uit op een gelijk gebleven pc-afzet voor afgelopen kwartaal. De wereldwijde leveringen zijn volgens IDC uitgekomen op 60,4 miljoen stuks. De score van 0,0 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2017 is een meevaller; IDC had eerst een daling van 1,5 procent verwacht.

Verder is dit het derde kwartaal op rij in IDC’s metingen dat de markt rond de 0 procent schommelt, wat een relatief positief teken is. Fabrikanten Acer en Asus lijken goed te profiteren van hun aanbod aan Chromebooks.

Analist Ben Bajarin van Creative Strategies stelt ronduit dat de traditionele pc in het slop zit, en dat de enige groei zit in Chromebooks (plus gaming-pc’s). Dit oordeel op basis van gesprekken met leveranciers wordt ook gestaafd door onderzoek onder pc-kopers.

Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.