Management

Software-ontwikkeling
TomTom One

TomTom gaat voor auto, OV én Microsoft

Aandeel in nieuwe reisplanner onderstreept de nauwere samenwerking tussen TomTom en Microsoft, én de verschuivende focus. 

TomTom one © Flickr Frankieleon
12 februari 2019

Aandeel in nieuwe reisplanner onderstreept de nauwere samenwerking tussen TomTom en Microsoft, én de verschuivende focus. 

In de jacht naar een rol als allround navigatiedienstverlener en in het kader van de nauwere samenwerking met Microsoft, komt TomTom samen met Microsoft Azure en de ov-app Moovit met een allround routeplanner waarin zowel autoroutes, parkeermogelijkheden en het openbaar vervoer zijn opgenomen. Dat maakte de navigatieleverancier vandaag bekend op een congres in Londen. 

De Nederlandse navigatiedienstverlener kondigde eerder al een nauwere samenwerking met Microsoft aan. Bij deze nauwere band met de techgigant ging het voornamelijk om een rol als leverancier van navigatiedata aan het Microsoft Azure-cloudplatform en Bing Maps. Als 'tegenprestatie' werd Azure de voornaamste cloudpartner van TomTom. 

'Multimodale reisplanner'

Nu komt daar dus een samenwerking met de ov-app Moovit en Microsoft bij, die de " 's werelds eerste uitgebreide multimodale reisplanner" op moet leveren. Volgens TomTom is deze reisplanner dé oplossing die alle opties voor rijden, parkeren en openbaar vervoer identificeert en op één kaart toont aan reizigers die bijvoorbeeld in een buitenwijk willen parkeren om vervolgens met het openbaar vervoer een stadscentrum te bezoeken. Hiermee voorkomt de app volgens de navigatiefabrikant verkeersopstoppingen in steden over de hele wereld, en is de app tevens een basis voor ontwikkelaars om "rijkere apps voor hun consumenten" te bouwen.

"Door de locatie- en parkeergegevens van TomTom te combineren met de multimodale reisplanning van Moovit, krijgt Azure Maps een ongeëvenaard beeld van elk facet van stedelijke mobiliteit", verklaarde Chris Pendleton, baas van Azure Maps. "Niemand anders heeft ooit dit uitgebreide serviceniveau in één oplossing geboden."

Dat TomTom de horizon verbreedt omdat het zoekende is naar nieuwe inkomstenbronnen is niet nieuw. De navigatiedienstverlener werd groot met de ontwikkeling en verkoop van de bekende auto-navigatiekastjes voor in de auto, maar kreeg zware concurrentie met de komst van navigatie-apps op smartphones. TomTom heeft nu al langere tijd het doel om een meer allround navigatiedienstverlener te worden door de levering van digitale kaarten en navigatiesoftware aan automakers, en het leveren van verkeersinformatie.

Lees meer over
Lees meer over Management OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.