Innovatie & Strategie

Analytics
Tesla

'Tesla Autopilot is gevaar op de weg bij baanwissel'

De bijgewerkte Autopilot van Tesla-auto's rijdt roekeloos, concludeert de Amerikaanse Consumentenbond.

© Tesla
23 mei 2019

De bijgewerkte Autopilot van Tesla-auto's rijdt roekeloos, concludeert de Amerikaanse Consumentenbond.

Tesla's bijgewerkte Autopilot in sommige van zijn auto's vereist aanzienlijk veel ingrijpen door chauffeurs. Dit harde oordeel velt de Consumentenbond in de VS na testen van de nieuwste versie van Tesla's automatische software voor rijden. Het gaat specifiek om de functie om van baan te wisselen. Daarbij worden andere weggebruikers afgesneden en is het inhalen zelfs in strijd met Amerikaanse staatswetten.

Het toonaangevende magazine Consumer Reports van de Amerikaanse Consumentenbond windt er geen doekjes om. De functie Navigate on Autopilot, die in april is voorzien van nieuwe opties die begin deze maand zijn bijgewerkt, rijdt slechter dan menselijke chauffeurs. Daarbij creëert die software in Tesla's auto's zelfs risico's voor menselijke chauffeurs. Dit harde oordeel is gebaseerd op testen door Consumer Reports van één van de optionele functies die Autopilot biedt: de mogelijkheid om automatisch van baan te wisselen.

Mens moet ingrijpen

Wanneer die functie is ingeschakeld door een Tesla-gebruikers rijdt de auto bij baanwisselen niet bepaald veilig, aldus de Amerikaanse Consumentenbond. De snelheid van achterliggende auto's wordt niet goed ingeschat door Autopilot, waardoor er dus sprake is van afsnijden en te weinig ruimte tussen auto's. Door dit gevaarlijke baanwisselen "moeten chauffeurs ingrijpen om te voorkomen dat het automatische systeem slechte beslissingen neemt", schrijft de bond. Dit ingrijpen kan op elk moment en op verschillende manieren: door de richtingaanwijzer te gebruiken, door zachtjes te remmen, of door grip op het stuur koers te houden.

"In de praktijk hebben we ontdekt dat Navigate on Autopilot aanzienlijk achterloopt op de rijvaardigheden van een menselijke chauffeur." Het inhaal- en baanwisselgedrag van de Tesla-software is in bepaalde gevallen ook in strijd met wetten van verschillende Amerikaanse staten hiervoor. Dit stelt de Consumentenbond op basis van interviews met diverse wetshandhavers over de geteste functie. "De rol van het systeem zou moeten zijn dat het de chauffeur helpt, maar door de manier waarop deze technologie nu is ingezet, is het eigenlijk andersom", verklaart topman Jake Fisher van de Consumentenbond.

Chauffeur blijft verantwoordelijk

Autofabrikant Tesla heeft in een verklaring aan Consumer Report uitgelegd dat Navigate on Autopilot is gebaseerd op data van kaarten, van wagenparken, en van sensors van de auto zelf. "Het is echter de verantwoordelijkheid van de chauffeur om ten allen tijde de auto te blijven beheersen, inclusief het veilig uitvoeren van baanwissels."

Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
2
Reacties
Vreek Fonk 29 augustus 2019 08:33

Betreffende video ook gezien, lachwekkende presentatie zeker als je weet hoe het systeem in de praktijk werkt. Misschien moet Tesla toch maar gaan overwegen advertenties/commercials te plaatsen bij dergelijke bedrijven scheelt in de hoeveelheid "FUD" die we te lezen krijgen

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.