Beheer

IT beheer
T-Mobile

T-Mobile Thuis heeft hogere latency en lagere snelheid door Duitse routering

Klanten klagen over besluit van T-Mobile's, dat vermoedelijk een financiële reden heeft.

Winkel van T-Mobile © CC - Flickr Mike Mozart
29 oktober 2019

Klanten klagen over besluit van T-Mobile's, dat vermoedelijk een financiële reden heeft.

Het internetverkeer van T-Mobile Thuis-klanten gaat sinds vrijdag niet meer via het Nederlandse AMS-IX-knooppunt, maar via de DTAG in Duitsland. De nieuwe routering resulteert in een veel hogere latency (vertraging) en lagere downloadsnelheden voor wie een glasvezelverbinding heeft.

De klachtenregen begon vrijdag op diverse fora, waaronder die van T-Mobile en Tweakers. De provider laat sinds die dag haar internetverkeer niet meer via het Amsterdamse internetknooppunt AMS-IX gaan, maar via de Duitse tegenhanger DTAG. Dit knooppunt (AS3320) is eigendom van Deutsche Telekom, het moederbedrijf van T-Mobile. Internetverkeer via een eigen knooppunt leiden, is vermoedelijk goedkoper dan via de AMS-IX. Een woordvoerder van T-Mobile kon niet direct antwoord geven op vragen van AG Connect.

T-Mobile erkent problemen

Een woordvoerder van T-Mobile zegt tegen Tweakers echter dat de re-routering via Duitsland het netwerk gaat verbeteren. Er moeten wel nog een paar kwaliteitsproblemen met enkele routeringen worden opgelost, erkent het bedrijf. Deze problemen raken 'een zeer beperkt deel van de klanten', al zegt hij niet hoeveel. Op het forum van T-Mobile hebben sinds vrijdag meer dan honderd klanten van zich laten horen. Vermoedelijk ligt het aantal getroffen gebruikers veel hoger 

Er zou hard gewerkt worden aan een oplossing. De woordvoerder weet nog niet hoelang het duurt om de problemen te verhelpen. Alle pakketten van T-Mobile Thuis kunnen last ondervinden van de problemen. 

Hoge latency

Een deel van de T-Mobile Thuis-klanten klaagt op fora dat de latency nu veel hoger is. De latency is uit te drukken in ping. Toen het internetverkeer van T-Mobile Thuis via AMS-IX ging, hadden veel gebruikers een ping van 5 tot 10ms. Dat is erg laag en daarom niet goed genoeg om online actiegames te spelen, bijvoorbeeld. Sinds de overstap naar de DTAG melden veel klanten een ping van 30 tot boven de 100ms. Die veel hogere ping levert problemen op bij het online gamen en ander internetverkeer dat gebaat is bij een zo laag mogelijke vertraging. 

Glasvezelproblemen

Er zijn op de fora ook klachten te lezen over lagere snelheden via de glasvezelverbinding. Een deel van de T-Mobile Thuis-klanten gebruikt glasvezel en via die methode kun je de maximale snelheid behalen. Dat gebeurt sinds de re-routering niet meer bij iedereen. Dit heeft vermoedelijk ook met de re-routering via de DTAG te maken. AG Connect heeft hier navraag over gedaan bij T-Mobile.

ACM

T-Mobile heeft de wijziging van internetknooppunt voor zover bekend niet vooraf gecommuniceerd naar haar klanten. Een deel van de abonnees is daar niet blij mee omdat zij anders bezwaar hadden gemaakt of waren overgestapt naar een provider die wel een Nederlands internetknooppunt gebruikt. Op de fora is te lezen dat meer dan tien klanten overwegen naar de Autoriteit Consument en Markt (ACM) te stappen om een klacht in te dienen. 

De ACM is de toezichthouder op providers. Klanten willen de ACM vragen of T-Mobiles beslissing om stilzwijgend over te stappen wel is toegestaan. Ze stellen dat T-Mobile sinds de overstap naar de DTAG een minder goed product (vast internet) levert, de overstap niet gecommuniceerd heeft en geen alternatief biedt. Een woordvoerder van de ACM laat AG Connect weten dat de toezichthouder signalen heeft gekregen van consumenten. "We bekijken op dit moment wat er aan de hand is en of we er iets mee moeten of kunnen doen." Er is geen sprake van een onderzoek, benadrukt ze. 

Lees meer over
Lees meer over Beheer OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.