Overslaan en naar de inhoud gaan

Ruim 8 ton boete voor betaalde inzage privégegevens

Stichting Bureau Krediet Registratie (BKR) krijgt van AVG-toezichthouder AP (Autoriteit Persoonsgegevens) een boete van 830.000 euro. BKR heeft in het verleden namelijk consumenten niet gratis digitaal toegang gegeven tot hun gegevens. Dit in plaats van de optie per post. Ook beperkte BKR het aantal gratis inzageverzoeken tot een keer per jaar. De beboete stichting is het niet eens eens met het oordeel van de AP en stapt naar de rechter om de beslissing aan te vechten.
Autoriteit Persoonsgegevens
© Autoriteit Persoonsgegevens
Autoriteit Persoonsgegevens

Toezichthouder AP verklaart bondig dat BKR geen geld mag vragen aan mensen die digitaal hun persoonsgegevens willen inzien. "En wanneer mensen per post inzage in hun persoonsgegevens bij BKR willen, moet dat eenvoudig en met redelijke tussenpozen mogelijk zijn. BKR wierp te hoge drempels op voor inzage." De Autoriteit Persoonsgegevens heeft onderzoek verricht naar aanleiding van klachten die het kreeg over de drempels die BKR opwierp wanneer mensen hun persoonsgegevens wilden inzien.

Drempels wel weggenomen

BKR biedt na kritiek van de toezichthouder kredietgegevens ook digitaal kosteloos aan. De consumenten kunnen zich identificeren via de banken. Dat die mogelijkheid eerder ontbrak, vindt de stichting geen schending. "Het blijkt niet duidelijk uit de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) dat het überhaupt verplicht is om digitaal inzage te faciliteren", aldus de stichting. Bovendien zou AP zelf op eigen website consumenten adviseren om bij voorkeur vooral schriftelijk inzage bij instellingen te doen.

Bovendien gaf de stichting de voorkeur aan afhandeling per post juist vanuit privacyoverwegingen, benadrukt bestuursvoorzitter Peter van den Bosch van BKR. "Wij worden door de privacyautoriteit aangesproken op beleid dat juist was bedoeld om de privacy te beschermen." Bij een schriftelijke aanvraag was er een extra controle op de identiteit van de afzender mogelijk met een kopie van het paspoort, aldus BKR.

BKR spreekt van coulance

Verder verdedigt BKR zijn besluit om het aantal inzageverzoeken te beperken met het argument dat consumenten normaliter met de frequentie van een keer per jaar hun gegevens opvragen. Daarnaast ging de organisatie "ruimhartig" om als er extra verzoeken kwamen.

BKR beheert gegevens over leningen en betalingsachterstanden in Nederland. Aan de hand van die gegevens kunnen kredietverstrekkers bepalen of ze iemand een lening verstrekken. Zo’n 11 miljoen mensen staan bij BKR geregistreerd. De stichting hanteert de slogan 'Voor financieel welzijn'.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in